این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱-۱۴

عنوان فارسی نگرش و عملکرد معلمان ورزش مقطع ابتدایی در ارتباط با چاقی: مطالعه‌ای با رویکرد نظریه‌ی گفتمان
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش تحلیل نگرش و عملکرد معلمان ورزش مقطع ابتدایی در ارتباط با چاقی، با رویکرد نظریه‌ی گفتمان است. سؤال این است که پیام‌ها، نشانه‌ها، گفت‌وگوها و برخوردهای کلاسی با محوریت معلم، زمینه‌ی ایجاد چه دیدگاهی نسبت به چاقی را فراهم می‌کند و چگونه باورهای چاقی را در تجربیات کلاسی تقویت یا تضعیف می‌کند؟ تأثیر گفتمان تولید و تقویت‌شده در فضای کلاس تربیت‌بدنی، به‌احتمال‌زیاد بر مراحل زندگی ورزشی دانش‌آموزان چاق، حس مطلوب نسبت به جسم خود، باید‌ها و نبایدها، قصدهای کوتاه‌مدت و دراز‌مدت تمرین، تعریف از ورزش در زندگی روزمره و عادات ورزشی تأثیرگذار است. داده‌ها با استفاده از مشاهدات کلاسی و مصاحبه ‌با معلمان جمع‌آوری و تحلیل‌ها بر اساس توصیف مفاهیم به‌کاررفته در نظریه‌ی گفتمان لاکلا و موف (1985) انجام گردید. نتایج نشان‌ داد که دو رویکرد ایجاد ترس از چاقی و رویکرد مسئولیت سلامت (هلسیزم)، در ارتباط با چاقی در کلاس‌های ورزش مدرسه وجود دارد که در هر دو رویکرد تشخیص چاقی و توجه ویژه نسبت به دانش‌آموزان چاق برای معلم از اولویت برخوردار است و تفاوت عمده‌ی این دو رویکرد، ایجاد چشم‌انداز متفاوت نسبت به چاقی است، بدین معنا که نگرش و عملکرد معلم در کلاس‌های ورزشی می‌تواند توأم با ایجاد حس مسئولیت‌پذیری فردی و آگاهی از سنین پایین‌تر باشد یا از سوی دیگر می‌تواند تحت‌تأثیر یک احساس نامطلوب و حقارت‌آمیز نسبت به چاقی باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چاقی، مسئولیت سلامت، ترس از چاقی، گفتمان، معلم، دانش‌آموز

عنوان انگلیسی Attitude and practice of elementary Physical Education teachers in relation to obesity; from the perspective of discourse theory
چکیده انگلیسی مقاله This research focuses on attitude and practice of elementary Physical Education(PE) teachers in relation to obesity. The question is the messages, symbols, conversations and teacher-centered interpersonal behaviors; how does provide attitude to obesity? The impacts of reinforced discourse likely affect obese student's desirable feelings about their bodies, intentions of short-term or long-term physical activities, definition of exercise in daily life and habits. The data were collected using observations on PE class and interviews. Analyzes were carried out by description of the concepts used in the discourse theory of Lacla and Moff (1985). Results showed that there are two approaches: creating "fear of obesity" and "health responsibility". In both approaches, obesity is a priority and special consideration is given to obese students in the classroom. The major difference between these approaches is to create different perspectives to obesity, it means that attitude and practice by the teacher can be accompanied by a sense of personal responsibility with awareness and the other hand, it can be affected by an undesirable and humiliating feeling to obesity  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بیتا عرب نرمی | Bita Arabnarmi
Damghan University
دانشگاه دامغان

حسام رمضان زاده | Hesam Ramezanzade
Damghan University
دانشگاه دامغان


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3474-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات