این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش های فلسفی – کلامی
، جلد ۱۹، شماره ۷۵، صفحات ۸۱-۱۰۰
عنوان فارسی
رابطۀ ادراکِ حسی، کمال و لذت با زیبایی در استتیکِ کریستین وُلف
چکیده فارسی مقاله
دیدگاه کریستین وُلف دربارۀ ادراک حسی که چارچوبی لایبنیتسی دارد، اساس استتیک او را برمیسازد. او با توجه به ماهیت واضح ولی مغشوشِ ادراک حسی در این چارچوب، مفهوم کمال و لذت را تبیین میکند و از همین معبر ره به تعریف زیبایی میبرد. به این ترتیب، از نظر او، کمال همانا توافق یا هماهنگی کثرات یا انبوهی از اشیاء یا اجزای آنهاست؛ لذت، حاصل شهود کمال در اشیاء است؛ و زیبایی هم عبارت است از کمال شیْء از آن حیث که برای ایجاد لذت در ما مناسب است. با این اوصاف، در این مقاله قصد داریم ماهیت ادراک حسی نزد او و رابطۀ ادراک حسی، کمال و لذت را با زیبایی در استتیک او بکاویم تا مشخص شود چگونه علم استتیک بهطور عام از دل مباحث معرفتشناختی و بهطور خاص از بطن ادراک حسی بیرون میآید. در نهایت، با در نظر داشتن این مهم که خود او مستقیماً داعیۀ نظریۀ مستقلی در حوزۀ استتیک نداشته، نقد و نظری بر لوازم مربوط به استتیک او خواهیم داشت تا حدود و ثغور نظریۀ عقلگرایانۀ مفرط او در برخورد با مسائلی چون دایرۀ شمول زیبایی، مراتب زیبایی و اختلافنظرهای ذوقی مشخص شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جان لاک،وجود جهان خارج،معرفت حسی،وجود خدا،وجود اذهان دیگر،
عنوان انگلیسی
The Relation between Sensory Perception,Perfection and Pleasure with Beauty in Christian Wolff's Aesthetics
چکیده انگلیسی مقاله
Christian Wolff's view regarding sensory perception – which is formed on a Leibnizian framework – forms the base of his aesthetics. He explains the concept of perfection and pleasure according to the clear but disordered essence of sensory perception that is present in this framework and through this very path guides towards the definition of beauty. Thus, according to him, perfection is the consistency or accordance of diversity or the abundance of things or their parts; pleasure is the result of the intuition of the perfection present in things; and beauty is the perfection of a thing from the aspect of it being suitable in creating pleasure in us. Therefore, in this article we intend to explore the essence of sensory perception according to him and the relation between it, perfection and pleasure with beauty in his aesthetics so that it becomes clear how aesthetics emerges from the heart of epistemological discussions in general and from the depths of sensory perception in particular. Finally, while keeping in mind the important fact that he did not directly claim to have an independent theory in the field of aesthetics, we will critique and give our views in regards to the requisites connected to his aesthetics so that the limits of his extreme rationalist views in dealing with issues such as the extent that beauty covers, the levels of beauty and the difference of views in relation to taste and liking become clear.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
داود میرزایی |
مدرس و دانشجوی دکترای فلسفۀ هنر دانشگاه بوعلی سینای همدان
علی سلمانی |
استادیار گروه فلسفۀ هنر دانشگاه بوعلی سینای همدان
رضا ماحوزی |
دانشیار فلسفۀ پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات