این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش های فلسفی – کلامی
، جلد ۱۹، شماره ۷۵، صفحات ۱۲۱-۱۴۰
عنوان فارسی
تبیین نفی خشونتگرایی در دین از منظر ذاتشناسی و معرفتشناسی انسانی
چکیده فارسی مقاله
تبیین نفی خشونتگرایی در دین از منظر ذاتشناسی و معرفتشناسی انسانی محمد حسین جمشیدی* الناز پروانهزاد** احمد سلطانی نژاد** تاریخ دریافت: 00/00/1395 | تاریخ پذیرش: 00/00/1396 چکیده بررسی دین از هرمنظری، بیگمان رابطهای بسیار موسع با «وجود انسان» دارد و از دو منظر ذاتشناسی نیاز آدمی به حضور و سیطرۀ خداوند و معرفتشناسی آدمی از فهم دین، اهمیت خود را باز میکند، اما از آنجا که طرح مقولۀ دین، قطعنظر از مؤلفههای انسانی تأثیرگذار، امری است که با تکیه بر آن بهوضوح نمیتوان به تبیین رابطۀ دین با خشونتگرایی دست یافت، از اینرو، سؤال اصلی نوشتار این است که رابطۀ دین با خشونتگرایی از منظر ذاتشناسی انسانی و معرفتشناسی چگونه قابل تبیین است؟ در پاسخ، فرضیه ما متوجه دو عنصر اساسی انسانی دین یعنی عقلانیت و فطرت است. یافتههای پژوهش که با روش تحلیل کیفی محتوایی و رویکرد تحلیلی- تبیینی ومتکی بر روش کتابخانهای جمعآوری دادهها بهدست آمده است، بیانگر آن است که دین مشخصاً بخشی تفکیکناپذیر از وجود انسان است و عقلانیت و فطرت سلیم انسانی دو رکن اصلی آن را تشکیل میدهند. در نتیجه، از هر نظر با خشونتگرایی واجبار و تحمیق، رابطۀ امتناعی داشته و تنها با گرایش ناب عقلانی و فطری انسان محقق میشود و در تحقق، از انواع خشونت، ارعاب و اجبار و تروریسم - در هر سطحی - بینیاز است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دین،انسان،عقلانیت،فطرت،خشونتناپذیری،
عنوان انگلیسی
An Explanation of the Negation of Tendency to Violence in Religion according to Human Essencology and Epistemology
چکیده انگلیسی مقاله
A study of religion from any aspect undoubtedly has an extensive relation with "man's existence" and proves its importance from two aspects of essencology of man's need for the presence and domination of God and man's epistemology from religious understanding; but since addressing the topic of religion - regardless of effective human factors – is an issue that one cannot rely on to clearly achieve an explanation of regarding the relation between religion and tendency to violence, therefore, the main question of this paper is how the relation of religion with tendency to violence can be explained through human essencology and epistemology. In answer to this question, our hypothesis encounters two fundamental human elements of religion i.e. rationality and intrinsic nature. The findings of this research – which have been attained through the method of contextual qualitative analysis and an explanative-analytic approach and collects its data through written sources – show that religion is specifically an inseparable part of man's existence and rationality and sound human nature form its two main pillars. As a result, it has a deterring relation from every aspect with tendency to violence, compulsion and befooling others, and can only be realized through pure rational and natural human tendency and in order to be realized, it is needless of all types of violence, intimidation, compulsion and terrorism in all levels.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد حسین جمشیدی |
* استادیار گروه روابط بینالملل دانشگاه تربیت مدرس
الناز پروانه زاد |
دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس
احمد سلطانی نژاد |
استادیار گروه روابط بینالملل دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات