این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۶، شماره ۱۲، صفحات ۱۰۱۹-۱۰۲۷
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش برنامه تابآوری پن برتنظیم شناختی هیجان افرادافسرده
چکیده فارسی مقاله
پیشزمینه وهدف:تنظیم شناختی هیجان نقشی پرمایه پدیدآیی مشکلات هیجانی و ازجمله افسردگی دارند. با توجه به آموزش پذیر بودن فرایند تنظیم شناختی هیجان، مطالعه حاضر به بررسی اثرات شرکت در برنامه تابآوری پن بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان افراد افسرده میپردازد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر پژوهشی نیمه آزمایشی بوده و طرح پژوهش حاضر پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان دانشگاه تبریز که در سال 1392 فرم پایش سلامت را تکمیل نمودهاند میباشد. افرادی که نمره افسرده کسب نمودند، فراخوانی شده و ارزیابی مجدد شده و به روش تصادفی به دو گروه تقسیم و جایگزین شدند. در مورد گروه آزمایش 10 جلسهی دوساعته برنامه تابآوری پن اجرا گردید. گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت ننمود. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای برنامه، در راهبردهای تنظیم هیجان منفی تفاوت معنیداری وجود دارد (71/15F=، 001/0P≤) و افرادی که آموزش دریافت میکنند، به میزان کمتری از راهبردهای منفی تنظیم هیجان استفاده میکنند. بهعلاوه آموزش تابآوری پن بر استفاده از راهبردهای مثبت هیجان در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری ندارد (7/1F=، P=N.S). نتیجهگیری:یافتهها گویای اهمیت آموزش تابآوری در کاهش میزان فرایندهای تنظیم شناختی ناسازگار است که میتواند برای پیشگیری و درمان مثمر ثمر واقع شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تابآوری پن، تنظیم شناختی هیجان، افسرده
عنوان انگلیسی
EFFECTIVENESS OF PENN RESILIENCY PROGRAM ON COGNITIVE EMOTION REGULATION IN DEPRESSED PEOPLE
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: Cognitive emotion regulation has a dramatic role in causing emotional problems such as depression. Since the cognitive emotion regulation processes are educable, this study aimed to concern the effectiveness of Penn Resiliency Program (PRP) on cognitive emotion regulation in depressed people. Materials & Methods: This quasi-experimental study included a pretest and posttest with a control group. The study population consisted of students who filled out health monitoring form in 2013-2014. Depressed people were recalled and reevaluated. Then were divided and assigned randomly into two groups of 20. And 10 sessions of PRP were performed once a week for two hours a weekin the experimental group, but the control group did not receive any intervention. Results:It was revealed that after performing PRP there was significant differences between both the experimental and control groups in negative cognitive emotion regulation(F= 15.71, P< 0.001). People who received training used a lower rate of negative strategies to regulate emotions. In addition, PRP had no effect on positive cognitive emotion regulation (F= 1.7, P = NS). Conclusions: The present study findings suggest the importance of PRP on decreasing negative cognitive emotion regulation that has implications for prevention and treatment. SOURCE: URMIA MED J 2016: 26(12): 1027 ISSN: 1027-3727
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیه غلامی | somayeh gholami
education department, faculty of education and psychology, tabriz university, iran
دانشگاهتبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
شهرام واحدی | shahram vahedi
department of education and psychology, tabriz university, tabriz, iran
تبریز،دانشگاهتبریز، دانشکدهعلومتربیتیوروان شناسی،تلفن 09143404056
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1204-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات