این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۶، شماره ۱۲، صفحات ۱۰۲۸-۱۰۴۰
عنوان فارسی
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افسردگیدر نوجوانان مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی با پیگیری ۶۰ روزه
چکیده فارسی مقاله
پیشزمینه وهدف:هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افسردگی در نوجوانان مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی بود. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر از نوع طرح آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول و دوم مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی شهر خرمآباد در سال تحصیلی 95-1394 بود؛ کهبهمنظور اجرای پژوهش غربالگری انجام گرفت که ابتدا 437 شرکتکننده با دامنه سنی 14 تا 17 سال،پرسشنامههای اضطراب اجتماعی و افسردگی را تکمیل نمودندکه از میان آنها 30 نفر مبتلا به اضطراب اجتماعی و افسردگی همراه بالا (یک انحرافمعیار بالاتر از میانگین گروه) انتخاب گردید، سپس 30 نفر منتخب بهصورت تصادفی به دو گروه پانزدهتایی آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 2 ساعته (هفتهاییک جلسه) به مدت 2 ماه بهصورت گروهی تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی قرار گرفتند. بعد از اتمام جلسات و 2ماه بعد از آموزش هر دو گروه به پرسشنامههایاضطراب اجتماعی و افسردگی پاسخ دادند. تحلیل دادههای خام با استفاده از spss19 و اجرای آزمونهای توصیفی و استنباطیازجمله آنالیز کوواریانس صورت گرفت. یافتهها: گروه آزمایشکاهش معنیداری در اضطراب اجتماعی و افسردگی بعد از دریافت آموزش نشان دادند (001/0>P). ضمن اینکه نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد. نتیجهگیری: مشاهدات حاضر مؤید اثربخشی MBCT، در کاهش میزان اضطراب اجتماعی و افسردگی نوجوانان مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
THE EFFECTIVENESS OF MINDFULNESS–BASED COGNITIVE THERAPY ON REDOUCING SOCIAL ANXIETY AND DEPRESSION IN ADOLESCENCES SUFFERINGCOMORBIDITY OF SOCIAL ANXIETY DISORDER AND DEPRESSIONTO 60 DAY FOLLOW UP
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: The aim of the present study was to examine the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on reducing social anxiety and depression in adolescents suffering comorbidity social anxiety and depression to 60 day follow up. Materials & Methods: The present experimental study included pre-test, post-test and follow-up with the control group design. Statistical population of this study contained all female students of 1st and 2nd high school grades suffering comorbidity social anxiety and depression, of Khorramabad city in 2015-16. Screening was conducted and 437 participants with the age range of 14-17 completed the social anxiety and depression questionnaires. There were 30 individuals suffering social anxiety and high depression who were randomly divided into two experimentation and control groups. Experimentation group was imposed to training the mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) during 8 sessions; each session lasted for 2 hours that is one session in a week lasting for two months. After completing the sessions and two months after training, both group responded the social anxiety and depression questionnaires. Analysis of the data was done using SPSS; and descriptive and inferential tests such as covariance analysis was conducted. Results: Experimental group showed significant decreasein social anxiety and depression after being trained (p< 0/001). Meanwhile, findings were also preserved in the follow-up phase. Conclusion: The current observations confirmed the effectiveness of MBCT in reduction of the level of social anxiety and depression in adolescences suffering comorbidity of social anxiety disorder and depression. Keywords: Mindfulness-Based Cognitive Therapy, Social Anxiety, Depression, comorbidity of social anxiety disorder and depression Address: Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University,Lorestan, Iran Tel: +989186137438 Email:radmehr.p12@gmail.com Background & Aims: The aim of the present study was to examine the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on reducing social anxiety and depression in adolescents suffering comorbidity social anxiety and depression to 60 day follow up. Materials & Methods: The present experimental study included pre-test, post-test and follow-up with the control group design. Statistical population of this study contained all female students of 1st and 2nd high school grades suffering comorbidity social anxiety and depression, of Khorramabad city in 2015-16. Screening was conducted and 437 participants with the age range of 14-17 completed the social anxiety and depression questionnaires. There were 30 individuals suffering social anxiety and high depression who were randomly divided into two experimentation and control groups. Experimentation group was imposed to training the mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) during 8 sessions; each session lasted for 2 hours that is one session in a week lasting for two months. After completing the sessions and two months after training, both group responded the social anxiety and depression questionnaires. Analysis of the data was done using SPSS; and descriptive and inferential tests such as covariance analysis was conducted. Results: Experimental group showed significant decreasein social anxiety and depression after being trained (p< 0/001). Meanwhile, findings were also preserved in the follow-up phase. Conclusion: The current observations confirmed the effectiveness of MBCT in reduction of the level of social anxiety and depression in adolescences suffering comorbidity of social anxiety disorder and depression. SOURCE: URMIA MED J 2016: 26(12): 1040 ISSN: 1027-3727
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عزت اله قدم پور | ezatolah ghadampour
assistant professor, psychology department, lorestan university, lorestan, iran
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
سیمین غلامرضایی | simin gholamrezaei
assistant professor, psychology department, lorestan university, lorestan, iran
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
پروانه رادمهر | parvaneh radmehr
department of psychology, faculty of literature and humanities, lorestan university,lorestan, iran
لرستان،دانشکدهادبیاتوعلومانسانی،دانشگاهلرستان،گروهروانشناسی،تلفن 09186137438
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-643&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات