این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۶، شماره ۱۱، صفحات ۹۴۸-۹۵۹
عنوان فارسی
اثر بخشی آموزش فنون وارونه سازی عادت در کاهش شدت ، فراوانی ، پیچیدگی و تداخل سندرم تورت و تیک های حرکتی
چکیده فارسی مقاله
پیشزمینه وهدف:اختلالات تیک ازجملهمهمترین اختلالات دوران کودکی است که در صورت عدم درمان و بهبودیمیتواند زندگی حال و آینده کودکان مبتلا را تحت تأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر بهمنظور تعیین اثربخشی آموزش فنون وارونهسازی عادت در کاهش شدت، فراوانی، پیچیدگی و تداخل سندرم تورت و تیکهای حرکتی صورت گرفته است. مواد و روش کار: در این پژوهش از طرح آزمایشی تک موردی با خط پایه استفاده شده است. شرکتکنندگان این پژوهش را 3 پسر 7 تا 12 ساله از مراجعهکنندگان به کلینیک روانپزشکی شهر تبریز تشکیل دادند که بر اساس نمونهگیری هدفمند و پس از مصاحبه تشخیصی مبتلا به سندرم تورت (1 نفر) و تیک حرکتی (2 نفر) تشخیص داده و بر اساس ملاکهای ورود و احراز شرایط پژوهش انتخاب شدند. شرکتکنندگان پس از اجرای خط پایه وارد طرح درمان شدند و آموزش فنون وارونهسازی عادت را بهصورت انفرادی در طی 8 جلسه دریافت کردند که این جلسات دو بار در هفته، هر جلسه به مدت 60 دقیقه و در طول 1 ماه تشکیل شدند. تغییرات درمانی، درصد بهبودی و اندازه اثر درمان توسط مقیاس شدت کلی تیک یل (YGTSS) به دست آمد. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش فنون وارونهسازی عادت باعث کاهش شدت، فراوانی، پیچیدگی و تداخل سندرم تورت و تیکهای حرکتیمیشود. پیگیری 1 ماهه بعد از اتمام درمان حاکی از ماندگاری این نتایج بود. بحث و نتیجهگیری: کودکان مبتلا به انواع اختلالات تیک و خانوادههایآنهامیتوانند با یادگیریمجموعهای از فنون رفتاری کاهش و بهبودیقابلملاحظهای را در تیکها شاهد باشند. آموزش فنون وارونهسازی عادت یکی از درمانهایمؤثر رفتاری برای این گروه از اختلالات میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
وارونه سازی عادت، سندرم تورت ، تیک حرکتی
عنوان انگلیسی
THE EFFECTIVENESS OF HABIT REVERSAL TECHNIQUES TRAINING ON REDUCTION INTENSITY, FREQUENCY, COMPLEXITY AND INTERFERENCE OF TOURETTE SYNDROME AND MOTOR TICS
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: Tic disorders are a group of conditions with onset in the developmental period. The disorders produce impairments of functioning. The goal of this study was to investigate the effectiveness of habit reversal techniques training(HRT) on reduction of intensity, frequency, complexity and interference of tourette syndrome and motor tics. Materials & Methods: This study was conducted on three boys, with tourette syndrome (1 boy) and motor tic (2 boys) who were selected by available sampling from Psychiatric Clinic Bozorgmehr in Tabriz city. Each of the participants received habit reversal techniques training. Patients participated in 8 treatment sessions of HRT for 4 weeks. The resent study was performed in framework of empirical plan case study using single base line plan. Yale Global Tic Severity Scale (YGTSS, 1989) was used to evaluate participants. Results: The results of the present study showed that the effectiveness of habit reversal technique training reduced the intensity, frequency, complexity and interference of tourette syndrome and motor tics. Follow-up for one month after the end of treatment showed the persistence of these results. Conclusion: Accordingly, children withticdisordersand their familiescanlearnbehavioraltechniquesto reduceand improvethe collection ofthetic disorders substantially. Habit reversal training technique is effective in treatment of tic disorders. SOURCE: URMIA MED J 2016: 26(11): 959 ISSN: 1027-3727
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Habit Reversal, Tourette syndrome, Motor tic
نویسندگان مقاله
زینب خانجانی | zeynab khanjani
psychology department, tabriz university
دانشگاه تبریز-دانشکده روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
جلیل باباپور خیرالدین | jalil babapour kheiroddin
psychology department, tabriz university
دانشگاه تبریز-دانشکده روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
سیدغلامرضا نورآذر | sayed gholamreza noorazar
tabriz university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تبریز-دانشکده پزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
محسن سروری | mohsen soruri
psychology department, tabriz university
دانشگاه تبریز-دانشکده روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2116-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
psychiatry|
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات