این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۶، شماره ۹، صفحات ۷۹۳-۸۰۱

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی درمان رفتاری - شناختی و درمان رفتاری - دیالکتیکی بر افسردگی
چکیده فارسی مقاله تاریخ دریافت 15/05/1394 تاریخ پذیرش 19/07/1394 چکیده پیش‌زمینه و هدف: افسردگی از شایع‌ترین اختلالات خلقی و عاطفی و بزرگ‌ترین اختلالات روانی قرن حاضر است که در بین دانشجویان شیوع بالایی دارد لذا پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک و رفتاردرمانی شناختی بر کاهش افسردگی اجرا شده است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر در قالب یک طرح آزمایشی 27 بیمار که بر اساس اکتساب نمرات 1 انحراف معیار بالاتر از میانگین افسردگی تشخیص داده‌شده از میان دانشجویانی که در مرکز مشاوره دانشجویی و کلینیک تخصصی پذیرش‌شده بودند، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در سه گروه رفتاردرمانی دیالکتیک، رفتاردرمانی-شناختی و کنترل قرار گرفتند. با استفاده از طرح آزمایشی پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل، گروه آزمایش رفتاردرمانی دیالکتیک و رفتاردرمانی-شناختی طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش رفتاردرمانی دیالکتیک و رفتاردرمانی شناختی قرار گرفتند، درحالی‌که در این مدت گروه کنترل هیچ مداخله‌ای را دریافت نکردند. هر دو گروه در پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از پرسشنامه ویراست دوم افسردگی بک (2000) مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد. یافته‌ها: نشان داد که بیماران هر دو گروه رفتاردرمانی دیالکتیک و رفتاردرمانی شناختی در میزان افسردگی تفاوت معنی‌داری با هم نداشتند، اما کاهش معنی‌داری در هر دو گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش رفتاردرمانی دیالکتیک و شناختی موجب کاهش ابعاد افسردگی می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتاردرمانی دیالکتیک، رفتاردرمانی شناختی، افسردگی

عنوان انگلیسی COMPARISON OF EFFECTIVENESS OF COGNITIVE BEHAVIOR THERAPY AND DIALECTIC BEHAVIOR THERAPY ON DEPRESSION
چکیده انگلیسی مقاله Received: 6 Aug , 2015 Accepted: 11 Oct , 2015 Abstract Background & Aims: This research was carried out to compare the effectiveness of cognitive behavior therapy and dialectic behavior therapy and on depression. Materials & Methods: This study was carried out on 27 participants who were selected according to acquiring 1 score more than standard deviation above the mean in depression inventories and were set into three clusters including cognitive-behavior therapy, dialectic behavior therapy and control. Next, based on an experimental method, pre and post tests with the control cluster, the former and latter clusters were trained in between the one and half an hour of eight sessions while the control group received no therapeutic training. Beck Depression scale and covariance were used to assess and analyze the data. Results: Albeit both therapeutic clusters did not have significant differences in depression, they have had significant therapeutic differences in successfully intervening against the symptoms compared to the control cluster. Conclusion: Thus, it could be inferred that the dialectic behavioral therapy and cognitive behavior therapy may be considered a practical therapeutic technique to improve and decrease depression. SOURCE: URMIA MED J 2015: 26(9): 801 ISSN: 1027-3727
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهرام مامی | shahram mami
psychology department, ilam branch, islamic azad university, ilam, iran
ایلام دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، تلفن 44528768 -
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ایلام (Islamic azad university of ilam)

شیرین سلطانی | shirin soltany
psychology department, ilam branch, islamic azad university, ilam, iran
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ایلام، ایلام، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ایلام (Islamic azad university of ilam)

شیرین ابراهیمیان | shirin ebrahimian
psychology department, ilam branch, islamic azad university, ilam, iran
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ایلام، ایلام، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ایلام (Islamic azad university of ilam)


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2110-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات