این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۲۶۸-۲۸۰
عنوان فارسی
تأثیر آموزش بازیهای ریتمیک بر ارتقا و بهبود مهارتهای ارتباطی و اجتماعی کودکان اوتیستیک شهرستان ارومیه
چکیده فارسی مقاله
پیشزمینه و هدف: اوتیسمیک اختلال فراگیر رشد است که با اختلال در ارتباط، مهارتهای اجتماعی ضعیف، تمایل بهتنهایی، تأکید بر یکنواختی محیط و رفتارهای کلیشهای مشخص میشود. هنوز علت اصلی اختلال و درمان قطعی برای آن مشخص نشده است اما امروزه از روشهای جدیدی برای درمان و بهبود عملکرد آنها استفاده میشود که یکی از آنها بازیهای ریتمیک است. لذا پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر آموزش بازیهای ریتمیک بر ارتقا و بهبود مهارتهای ارتباطی و اجتماعی کودکان اوتیستیک شهرستان ارومیه انجام گردید.مواد و روش کار: در این تحقیق روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با اجرای پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. به همین منظور تعداد 30 نفر دانشآموز پسر که مشغول به تحصیل بودند با استفاده از روش در دسترس شناسایی و انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل که هر گروه شامل 15 نفر بود، قرار گرفتند. بعد از اجرای برنامه، دادههای بهدستآمده از اجرای پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.یافتهها: یافتهها نشان داد که برای فرضیه اصلی اول، حداقل ازلحاظ یکی از متغیرهای وابسته (مؤلفههای مهارت اجتماعی) تفاوت معنیداری وجود دارد (0001/0≥P و 96/37=F(5,19)) و برای فرضیه اصلی دوم، حداقل ازلحاظ یکی از متغیرهای وابسته (مؤلفههای مهارت ارتباطی) تفاوت معنیداری وجود دارد (0001/0≥P و 67/62=F(5,19)).نتیجهگیری: همچنین نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی و ارتباطی از طریق بازیهای ریتمیک موجب کاهش رفتارهای اوتیستیک و بهبود و رشد مهارتهای اجتماعی و ارتباطی در آزمودنیها میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازیهای ریتمیک، مهارتهای اجتماعی، مهارتهای ارتباطی
عنوان انگلیسی
EFFECTS OF LEARNING GAMES ON IMPROVING COMMUNICATION SKILLS AND SOCIAL RHYTHMIC AUTISTIC CHILDREN OF URMIA CITY
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims : Autism is a pervasive developmental disorder which is characterized by abnorma lities of social interactions, impaired social skills, tendency to be alone, insistence on sameness and ritual routines of the environment, and stereotyped behavior . The main cause and cure for the disorder has not been discovered yet. However, nowadays new techniques are being used to both treat and to improve the performance of the children with autism , one of which is the use of rhythmic games . The present study was aimed to investigate the effects of teaching rhythmic games on improving communication and social skills of autistic children in Urmia city . Materials & Methods : This quasi-experimental study included a pretest and posttest that was conducted on both the experimental group, and control group. For this purpose, 30 male students were identified and selected using available methods. Then they were divided equally into two groups of 15 participants, i.e. experimental and control . After the treatment the data were gathered from pre -test and post-test and were analyzed using covariance . Results : Regarding the first hypothesis , the results showed a significant difference, at least in terms of one of the dependent variables (social skills factors) (P ≥ 0.0001, F (5, 19=37.96)) . Regarding the second hypothesis, the results also showed a significant difference, at least in terms of the dependent variables (communication skills factors) ( p ≤ 0.0001, F(5,19)=62.67 ). Conclusion : The results showed that teaching social communication skills through rhythmic games reduces autistic behaviors and improves social and communication skills in the participants. SOURCE: URMIA MED J 2015: 26(4): 280 ISSN: 1027-3727
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Rhythmic games, Social skills, Communication skills
نویسندگان مقاله
سمیرا تاج دینی | samira tajdini
garmsar branch, islamic azad university, semnan, iran
. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. گرمسار. ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار (Islamic azad university of garmsar)
علیرضا پیرخایفی | alireza pirkhaefi
garmsar branch, islamic azad university, semnan, iran
گرمسار - میدان دانشگاه - خیابان دانشجو - دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، تلفن 12-34205009-023
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار (Islamic azad university of garmsar)
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-594&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
psychiatry|
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات