این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۱۹۴-۲۰۴

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی گروه‌درمانی شناختی رفتاری هیجان مدار (ECBT) و گروه‌درمانی شناختی-رفتاری (CBT) بر اختلال اضطراب اجتماعی کودکان
چکیده فارسی مقاله پیش‌زمینه و هدف: اختلال اضطراب اجتماعی یکی از اختلالات شایع کودکی و نوجوانی است که عدم توجه به درمان آن منجر به ازمان اختلال، تبدیل و یا همراه شدن آن با سایر مشکلات روان‌پزشکی در بزرگ‌سالی می‌گردد. لذا اقدامات به‌موقع در مورد این اختلال با استفاده از درمان‌های مؤثر، به نفع کودک، خانواده و جامعه می‌باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه اثرگذاری درمان‌های شناختی-رفتاری (CBT) و شناختی رفتاری هیجان مدار (ECBT) بر اختلال اضطراب اجتماعی کودکان 9-13 ساله شهر اصفهان بود. مواد و روش: این پژوهش از نوع تجربی و با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه صورت گرفت. جامعه‌ی این پژوهش شامل کلیه کودکان 9-13 ساله‌ی مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در شهر اصفهان بود. نمونه پژوهش شامل 36 کودک مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی (18 دختر و 18 پسر) بود که به‌طور تصادفی به سه گروه درمان شناختی-رفتاری (CBT)، شناختی-رفتاری هیجان مدار (ECBT) و گروه گواه (بدون درمان) اختصاص داده شدند. از آزمودنی‌ها پیش از درمان، پس از اتمام درمان و سه ماه بعد از درمان آزمون‌های SCARED (سنجش اضطراب) و CEMS (مدیریت خشم و غم) گرفته شد. به والدین آن‌ها نیز پرسشنامه SCARED در هر سه مرحله ارائه شد. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS-20 و به روش انکوا با تکرار و مقایسه‌های زوجی t و یا روش غیرپارامتریک کروسکال والیس و مان ویتنی یو، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که هر دو درمان (CBT و ECBT) در مقایسه با گروه گواه، در هر دو مرحله پس‌آزمون و پیگیری، منجر به کاهش اضطراب اجتماعی، نمره کل اضطراب و تنظیم نایافتگی غم کودکان شد و از این نظر تفاوت معنی‌داری بین دو گروه نبود. همچنین درمان هیجان مدار به‌طور معنی‌داری در مقایسه با گروه گواه منجر به کاهش علائم تنظیم نایافتگی خشم و بازداری غم و افزایش مقابله مؤثر با خشم و غم شد و از این نظر با درمان شناختی رفتاری متفاوت بود (05/0>p).نتیجه‌گیری: در کودکان مبتلا به اضطراب اجتماعی، بین درمان‌های شناختی رفتاری (CBT) و شناختی رفتاری هیجان مدار (ECBT) ازنظر تأثیرگذاری بر اضطراب و تنظیم نایافتگی غم تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد، اما درمان هیجان مدار منجر به بهبود مدیریت هیجانات منفی (خشم و غم) شد و ازاین‌جهت نسبت به CBT، ارجحیت دارد. لذا استفاده از این درمان خصوصاً در مواردی که کودک علاوه بر اضطراب، در مدیریت سایر هیجانات منفی نیز مشکل دارد، به درمانگران کودک توصیه می‌گردد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی COMPARING EFFECTIVENESS OF GROUP EMOTION-FOCUSED COGNITIVE-BEHAVIORAL THERAPY AND GROUP COGNITIVE-BEHAVIORAL THERAPY ON CHILDREN WITH SOCIAL ANXIETY DISORDER
چکیده انگلیسی مقاله  Background& Aims: Social anxiety disorder is one of the prevalent disorders of childhood and delayed or inappropriate treatment can cause chronicity, conversion, and comorbidity of disorder with other psychiatric problems. Early effective interventions can yield lasting benefits for children, family, and society. The aim of this study was to investigate and compare cognitive-behavioral (CBT) and emotion-focused cognitive behavioral therapies' effectiveness (ECBT) on social anxiety disorder of 9-13 year old children in Isfahan. Materials & Methods: This experimental study included pretest, post-test and follow-up with a control group. The study population was all 9-13 year old children with social anxiety disorder in Isfahan. The samples were 36 children with social anxiety (18 girls and 18 boys) randomly assigned to CBT, ECBT and control group (with no treatment). Before and after the treatment and 3 months afterwards children were tested by SCARED (for anxiety) and CEMS (for emotional management) questionnaires. The data were analyzed using SPSS software.Results: The findings revealed that both treatments (CBT & ECBT) in comparison with the control group in post-treatment and follow-up caused reduction of social and total anxiety scores and sadness dysregulation and there was no difference between two groups. Also emotion focused therapy in comparison to controls significantly reduced anger dysregulation and sadness inhibition, increased sadness and anger coping, and was different with cognitive behavioral therapy (p< 0.05).Conclusion: In children with social anxiety, there is no difference between CBT and ECBT in effecting on anxiety and sadness dysregulation, but ECBT can improve negative emotional management (sadness and anger). So using this protocol is recommended to therapists if in addition to anxiety, the child has problem with managing other negative emotions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله افروز افشاری | afrooz afshari
psychology department, faculty of education and psychology, alzahra university, tehran, iran
تهران، گروه روانشناسی دانشگاه الزهرا س ، تلفن 09132260460
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

شعله امیری | shole amiri
psychology department, faculty of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

حمیدطاهر نشاط دوست | hamid taher neshat doost
, psychology department, faculty of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

فاطمه رضایی | fatemeh rezaie
psychology department, faculty of education and psychology, university of lorestan, lorestan, iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-586&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات