این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی تاریخی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۸۵-۲۱۱

عنوان فارسی گفتمان تربیت جدید و تولد مدرسه در ایرانِ دوره قاجار
چکیده فارسی مقاله پژوهش‌ها درباره پیدایش مدارس جدید در ایران را می‌توان در سه دسته کلی تحلیل‌های نوسازی، تحلیل‌های دولت‌گرا و تحلیل‌های ضداستعماری تقسیم‌بندی کرد. به طور کلی سه نقد بر این تحلیل‌ها وارد است: پروژه‌ای دیدن ظهور مدارس جدید در ایران، تقلیل‌گرایی و ساده‌سازی. این تحلیل‌ها با نادیده گرفتن جزییات تاریخی و پیچیدگی‌هایی که در گذشته تاریخی ایرانیان رخ داده است روایتی ساده از ظهور مدارس در ایران ارائه می‌کنند. در مقابل باید به دنبال آشکارسازی پیچیدگی‌ها و ضرورت‌های تاریخی بود که از دل آن‌ها تولد مدرسه جدید ممکن شده است. به نظر ما به رغم اهمیت نقش نیروهای سه‌گانه پیش‌گفته در تکوین و گسترش مدرسه در ایران، این رخداد تاریخی را باید در متن گسترده‌تر تحول گفتمانی حول مفهوم تربیت جدید توضیح داد. ظهور مدرسه بیش از آن‌که حاصل نیروی یرونی و سوژه‌ای بنیان‌گذار باشد، حاصل ضرورت‌هایی بود که به طور تاریخی سربرآورده بودند، وقایعی که رخ داده بودند و نیروهای جدیدی که شکل گرفته بودند تا تربیت مدرسه‌ای را در ایران ممکن سازند. تربیت دولت، تربیت قشون و فنون و تربیت ملت سه برهه مهم پیدایش این گفتمان هستند که در این مقاله کوشیدیم با جزئیات بیشتری ابعاد آن را با تکیه بر تحلیل هم‌آیندی روشن کنیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی New discourse of education and the emergence of modern schooling in Qajar dynasty
چکیده انگلیسی مقاله It is possible to cast studies on the formation of new schools in Iran into three categories: modernization, state-oriented, and anti-colonialist approaches. All these analyses, in general, are flawed, mainly due to reductionism, simplification of causes, or subject-oriented analysis. In these researches, historical complexities and details, usually, to be lacked, and in turn, a simplified explanation is rendered as the main factor of the emergence of new school in Iran. In looking for a more complicated narrative, we try to illustrate some effective forces through which the birth of new school has made possible. Although we never deny the importance of historical factors which are at the center of previous investigations, we content that new birth requires focus on a more broad discursive transformation in which the necessity for new education, not only by the state but also by the other part of society, is distinguished. Therefore, the birth of new school, in contest with the long-lasting religious and traditional Maktabs, cannot be analyzed by appealing to a final historical subject like the intelligentsia, Qajar state or Christian missioners, but historical necessities and new arrangement of historical forces. Cultivation of state (or Shah), mobilization of army and technologies, and finally, education of the nation, are three important elements in the course of this discourse. Based on a conjunctural analysis, in this article, we tried to shed light on the issue.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد رضایی |
گروه جامعه شناسی، دانشگاه تربیت مدرس

محمود محمدی |
دکتری جامعه شناسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-14649-1&slc_lang=fa&sid=25
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/744/article-744-654453.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات