این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۸۳-۱۰۵

عنوان فارسی تحلیل نشانه‌شناختی بازنمایی تروریسم در سینمای هالیوود، قبل و بعد از ۱۱ سپتامبر
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش سعی شده است به تحلیل تصویر تروریست‌های عرب قبل و بعد از 11 سپتامبر در سینمای هالیوود پرداخته شود. از آنجا که از دهه 90 به بعد مسلمانان سوژه اصلی فیلم‌هایی با موضوعیت تروریسم بوده‌اند، با درنظرگرفتن 11 سپتامبر به‌عنوان تاریخی مهم در حملات تروریستی، یک فیلم از دهه 90 (قبل از 11 سپتامبر) و یک فیلم از سال 2001 به بعد که موضوع اصلی آن‌ها حملات تروریستی اسلام‌گراها بوده، انتخاب و تحلیل شده است. نظریه استفاده‌شده در این تحقیق، بازنمایی و به‌طور خاص نظریه بازنمایی برساخت‌گراست، همچنین به دیدگاه استوارت هال در این زمینه اشاره خواهد شد. در بحث روش نیز از نشانه‌شناسی با اتکا بر تحلیل سه‌گانه جان فیسک استفاده شده است. درنهایت نتیجه می‌گیریم در حالی که پیش از 11 سپتامبر، تصویر تروریست‌ها ضعیف، ناآگاه و فریب‌خورده از مذهب بود، پس از این تاریخ آن‌ها افرادی رادیکال هستند که اعمال تروریستی را آگاهانه انتخاب می‌کنند و کاملاً به پیامد کارهایشان واقف‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازنمایی، تروریست، تروریسم، شرق‌شناسی، نشانه‌شناسی،

عنوان انگلیسی Semiotic analysis of representations of terrorism in Hollywood, both before and after 9/11
چکیده انگلیسی مقاله This article is an attempt to analyze the image of Arab Terrorists before and after 9/11 in Hollywood movies. Since 90's, Muslims have been the main subject of the movies with a terrorism theme, so regard to the 9/11 as one of the most important days in terrorist attacks in history of the United States, two movies before and after that which based on Islamist terrorist attacks have been selected and analyzed. Therefore, by applying constructionist approach in Representation theory of Stuart Hall as the main theoretical framework and references to Said's notion of orientalism and using John Fiske's semiotic analysis in three levels of reality codes, representation and ideology, The Siege (1998) and Body of Lies (2008) movies have been analyzed and evaluated. The result of the paper showed that while terrorists have been shown as poor people, ignorant and deluded of their religion before 9/11, after that terrorists are radical people who commit terrorism acts deliberately and are fully aware of the consequences of their actions. In addition, after 9/11 positive Arab characters who are anti-terrorism are depicted. In this period, America and its heroes cannot solve the problem of terrorism alone so they have to get help from anti -terrorism Arabs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله terrorism, terrorist, representation, semiotics, orientalism

نویسندگان مقاله اعظم راودراد |
استاد گروه ارتباطات دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران

نیلوفر هومن |
دانشجوی دکتری ارتباطات دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی https://jisr.ut.ac.ir/article_66187_b37da452c9bd32ccc152ba1a26b6e394.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-655528.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات