این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۰۷-۱۲۶
عنوان فارسی
هراس اخلاقی در دنیای مدرن: بررسی رابطۀ تعهد مذهبی و پایگاه اجتماعی اقتصادی با هراس اخلاقی
چکیده فارسی مقاله
هدف از مطالعه حاضر شناخت تاریخی و تجربی هراس اخلاقی و نسبت آن با بروز برخی پدیدههای مدرن در جامعه ایران است. روش این پژوهش همبستگی و نمونه آن شامل 185 نفر است که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. دادهها با کمک سیاهه تعهد مذهبی ورتینگتون و همکاران (2003)، پرسشنامه پایگاه اجتماعی-اقتصادی نبوی و همکاران (1387) و فرم هراس اخلاقی شهابی (2008) گردآوری، و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون بررسی شد. نتایج نشان داد متغیرهای سن و دینداری رابطه مثبت و معناداری دارند و پیشبینیکنندههای مستقیم و طبقه اجتماعی-اقتصادی پیشبینیکننده معکوس هراسهای اخلاقی هستند. در پژوهش حاضر میبینیم که هراسهای اخلاقی، همواره یکی از تاکتیکهای عمده برخورد با جریانات رقیب در ایران بوده است، همچنین با توجه به نقش سن و افزایش تمایل نسل جدید به پدیدههای نوین و مدرن، بهویژه در حوزه رسانهای، متصدیان مسائل تربیتی بر ضرورت شناخت تمایزات بیننسلی، شناخت جایگاه رسانهها در رشد اخلاقیات جامعه و عرضه محتواهای فرهنگی مناسب برای جوانان توصیه میکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعهد مذهبی، سن، طبقه اقتصادی اجتماعی، هراس اخلاقی،
عنوان انگلیسی
Moral Panic in Modern world: Investigation of Relationship Between Religious Commitment and SocioEconomic Status with Moral Panic
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract The present study aims to examine the Historical and Experimental of moral panic and its relationship with some modern phenomena in Iranian society. The population included 185 person who were selected through stratified random sampling. The applicants completed religious commitment inventory (Worthingtonet at al. 2003), the questionnaire of socioeconomic base (Nabavi et al. 2008), and moral panic (Shahabi, 2008). The data were analyzed through descriptive statistics and regression analysis. The results showed that age, religiousness has a positive and significant relationship with moral panic in a manner that they could predict it while the socio-economic class was reported as having a negative and significant relationship with moral panic for which predicted reversely. In addition, findings showed that moral panic could be considered as a main technique for competing with rivals. Moreover, it was revealed that regarding the role of age and tendency that young generation has towards modern phenomena especially the media, it could be said that identifying intergenerational differences, the position of media in promoting ethics in the young and providing them with an appropriate cultural setting can considerably affect and enhance the status quo of the society in Iran. Key words: Moral panic, Age, Religious Commitment, Socioeconomic Status
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اسماعیل سعدی پور |
دکتری روانشناسی، دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
نشانی اینترنتی
https://jisr.ut.ac.ir/article_66188_d1306e32185ce107e3c929cdf303c733.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-655529.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات