این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مهندسی و مدیریت انرژی
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
ارائه مدلی ریاضی برای قیمتگذاری سوخت با در نظر گرفتن تصمیمات طراحی شبکه زنجیره تامین
چکیده فارسی مقاله
قیمتگذاری سوخت یکی از موضوعات کلیدی در مدیریت مصرف انرژی است که نقش تعیینکنندهای در استفاده مناسب از منابع انرژی دارد. تصمیمگیری و سیاستگذاری صحیح در این حوزه میتواند علاوه بر مدیریت مصرف سوخت، از تغییرات شدید قیمتی در بازار انرژی نیز جلوگیری نماید. عوامل مختلفی نظیر میزان تولیدات، میزان تقاضا، هزینههای تولید، انتقال و نگهداری، ساختار شبکه تامین سوخت و رقابت بین خردهفروشان بر قیمت نهایی سوخت تاثیرگذار هستند. در این مقاله قصد داریم تا با در نظر گرفتن جنبههای مختلف مساله، یک مدل ریاضی غیرخطی عدد صحیح مخلوط دو سطحی برای قیمتگذاری سوخت در شرایط رقابتی ارائه دهیم. مدل پیشنهادی مبتنی بر یک بازی استکلبرگ - نش یک به چند است که در آن در سطح اول (رهبر) یک مدیریت مرکزی قرار دارد که مسئول مکانیابی و برنامهریزی پالایشگاهها است و در سطح دوم (پیروان) خردهفروشانی قرار دارند که برای کسب سهم بیشتری از بازار سوخت در حال رقابت با یکدیگر میباشند. درنهایت رقابت بین قیمتهای خردهفروشی، تقاضای مصرف سوخت را رقم خواهد زد. در ادامه روش حل مساله بیان میشود و نتایج عددی آن در دو حالت مدل غیرمتمرکز و مدل متمرکز مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. در انتها با استفاده از تحلیل حساسیت سعی میشود تا ضمن بررسی تاثیر پارامترهای مختلف، پیامهای مدیریتی مرتبط با مساله مورد بحث نیز ارائه گردند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Mathematical Model for Fuel Pricing Considering Supply Chain Network Design Decisions
چکیده انگلیسی مقاله
Fuel pricing is one of the key issues in energy consumption management, which plays an important role in the proper use of energy resources. In this area, effective decision- and policy-making can, in addition to managing fuel consumption, also prevent drastic price changes in the energy market. Various factors such as fuel supply, demand, production, transportation and inventory costs, supply chain network structure, and competition among retailers affect the final price of fuel. In this paper, we present a bilevel mixed integer nonlinear programming model for fuel pricing in a competitive environment, taking into account different aspects of the problem. The proposed model is based on a single-to-multi Stackelberg-Nash game in which, the first level (leader) is a focal company that is responsible for the location and planning of refineries, and the second level (followers) consists of multiple retailers who are competing with each other to obtain larger fuel market. The competition among retail prices will drive fuel consumption demand. Afterward, the solution method is described and the numerical results are discussed in two cases, a decentralized model and a centralized model. Finally, we examine the impact of different parameters using sensitivity analysis, and provide managerial insights into the problem.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیر حسین صدیقی | Amir Hossein Seddighi
Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc)
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
علی نعیمی صدیق | Ali Naimi-Sadigh
Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc)
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
نشانی اینترنتی
http://energy.kashanu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1408-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات