این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۵، شماره ۱۲، صفحات ۱۰۶۷-۱۰۷۵

عنوان فارسی مقایسه مهارت‌های اجتماعی، بی‌حوصلگی و مشکلات خواب در دانش‌آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی و دانش‌آموزان عادی
چکیده فارسی مقاله پیش‌زمینه و هدف: مشکلات و ناسازگاری‌های کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه-بیش فعالی لزوم توجه بیشتر به این اختلال را روشن‌تر می‌سازد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه مهارت‌های اجتماعی، بی‌حوصلگی و کیفیت خواب در دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و دانش‌آموزان عادی بود.مواد و روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری دانش‌آموزان مقطع پنجم ابتدایی در مدارس شهر تبریز بودند که از میان تعداد 30 دانش‌آموز (15 پسر و 15 دختر) دارای نقص توجه/ بیش فعالی و 30 دانش‌آموز (15 پسر و 15 دختر) عادی با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه کانرز فرم والدین، آزمون هوشی ریون، پرسشنامه‌های مهارت اجتماعی ماتسون، بی‌حوصلگی فارمر و ساندبرگ و سنجش عادات خواب کودکان اونز و همکاران استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که در مهارت‌های اجتماعی، بی‌حوصلگی و کیفیت خواب بین دانش‌آموزان دارای نقص توجه/ بیش فعالی و دانش آموزان عادی تفاوت معناداری وجود دارد. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه کودکان دارای اختلال بیش فعالی/کاستی توجه، مهارت‌های اجتماعی ضعیف‌تر و بی‌حوصلگی و مشکلات خواب بیشتری دارند؛ بنابراین توجه به برنامه‌های آموزشی و درمانی مؤثر بر مهارت‌های اجتماعی و افزایش حوصلگی و خواب در این دانش‌آموزان اهمیت ویژه‌ای دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی COMPARISON OF SOCIAL SKILL, IMPATIENCE AND SLEEP PROBLEMS AMONG NORMAL STUDENTS AND STUDENTS WITH ATTENTION DEFICIT/HYPERACTIVITY DISORDER
چکیده انگلیسی مقاله  Background & Aims: Various problems and maladjustments of children suffering from attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) necessitate paying more attention to the disorder. The aim of the present study was to compare the social skill, impatience and sleep problems among students with attention deficit/hyperactivity disorder and normal students. Materials & Methods: This causal-comparative study was conducted on all students of 5th grade of normal schools in 2013 in Tabriz city. About 30 students with ADHD (15 boys and 15 girls) and 30 normal students (15 boys and 15 girls) were selected by multi-stage cluster sampling method. Data were collected through Conners’s questionnaire, Raven IQ test, social skills Matson, Impatience Farmer & Sundberg and Child Sleep Habits Questionnaire. The data were analyzed through the multiple analyses of variance (MANOVA). Results: The results of multivariate analysis of variance showed statistically meaningful difference in social skills, impatience, and sleep problems among students with attention deficit/hyperactivity disorder and normal students.Conclusion: Given that the children with hyperactivity disorder /attention deficits, poor social skills and more irritability have more sleep problems therefore, effective educational programs on social skills and increased irritability and sleep is important on these students. SOURCE: URMIA MED J 2015: 25(12): 1076 ISSN: 1027-3727
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله داود اکبرزاده | davoud akbarzadeh
faculty of humanities and education, tabriz branch, islamic azad university, tabriz, iran
تبریز، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تلفن 09145865004
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)

فرناز هویدا | farnaz hovida
faculty of humanities and education, tabriz branch, islamic azad university, tabriz, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)

نصراله قلعه گیر وآسان | nasrolah galegiroasan
faculty of humanities and education, tabriz branch, islamic azad university, tabriz, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)

جواد مصرآبادی | javad mesrabadi
associate professor, educational psychology department, azarbaijan shahid madani university
گروه روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-557&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات