این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۵، شماره ۱۰، صفحات ۹۲۲-۹۳۰
عنوان فارسی
رابطه سبکهای دلبستگی و راهبردهای مقابلهای با دشواریهای تنظیم هیجان در دوران نوجوانی
چکیده فارسی مقاله
پیشزمینه و هدف: تنظیم هیجان نقش مهمی بر عواطف و رفتار نوجوانان دارد. با توجه به نقش دلبستگی و راهبردهای مقابلهای کارآمد در تحول مهارتهای تنظیم هیجانی، پژوهش حاضر باهدف تعیین ارتباط میان سبکهای دلبستگی و سبکهای مقابلهای با دشواریهای تنظیم هیجان در نوجوانان انجام گردید.روش: روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را 5291 هزار نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه دوم و سوم دبیرستانهای شهر تالش تشکیل میداد. جهت دستیابی به اهداف پژوهش تعداد 200 نفر بهعنوان نمونه موردمطالعه از این جامعه انتخاب شدند؛ و از آنها خواسته شد تا به مقیاس دشواریهای تنظیم هیجانی (DERS)، پرسشنامه دلبستگی نوجوانان به والدین و همسالان (IPPA-R) و پرسشنامه سبکهای مقابله (CSQ) پاسخ دهند. دادههای پژوهش با استفاده از میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد رابطه بین دشواریهای تنظیم هیجان با دلبستگی به مادر، دلبستگی به پدر و دلبستگی به همسالان منفی و معنیدار است. همچنین رابطه دشواریهای تنظیم هیجان با سبک مقابلهای مسئله مدار منفی و معنیدار و با راهبرد مقابلهای هیجان مدار مثبت و معنیدار بود. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام، سازههای دلبستگی به مادر، دلبستگی به همسالان و مقابله مسئلهمدار و هیجانمدار 24 درصد از تغییرات دشواریهای تنظیم هیجان را تبیین میکنند.بحث و نتیجهگیری: دلبستگی به والدین و همسالان و استفاده از سبکهای مقابلهای کارآمد ازجمله عوامل مهمی است که در دشواریهای تنظیم هیجان نقش دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
THE RELATIONSHIP BETWEEN ATTACHMENT AND COPING STYLES WITH EMOTION DYSREGULATION IN ADOLESCENCE
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims : Emotion regulation plays a significant role on the emotions and behavior of adolescents. According to the role of attachment and efficacy of coping styles in development of emotion regulation skills, the purpose of this study was to determine the relationship between attachment styles and coping styles with emotion Dysregulation in adolescents. Materials & Methods : This descriptive study was conducted on 200 students that were selected from 5291 male and female students of second and third grade of high schools in Talesh city . All participants were asked to fill Emotion Dysregulation Scale (DERS), Parents and Peers Adolescent attachment to Inventory (IPPA-R) and Coping Styles Questionnaire (CSQ). The data were analyzed using mean standard deviation, Pearson correlation and step by step regression. Results : The result of step by step regression analysis revealed that there was a negative and significant relationship between emotional dysregulation with attachment to mother, attachment to father and peers. Also, the relationship of emotional dysregulation was negatively associated with task-oriented coping style but had a positive and significant relationship with Emotion-oriented coping strategies. According of step by step regression analysis, mother and peer attachment and emotion-oriented coping could predict 24 percent of emotional dysregulation variance. Conclusion : The making attachment to parents and peers and coping styles efficiently are important factors that are involved in emotion dysregulation in adolescences. SOURCE: URMIA MED J 2014: 25(10): 930 ISSN: 1027-3727
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فیروزه سپهریان آذر | firozeh sepehrian azar
psychology department, urmia university, urmia, iran, tel 98 4433448131
ارومیه، دانشگاه ارومیه، گروه روان شناسی، تلفن 33448131-044
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
سامره اسدی مجره | samereh asadi majreh
urmia university
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
سعید اسدنیا | saeid asadnia
urmia university of medical scinces
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)
لیدا فرنودی | lida farnoodi
talesh payam nour university
دانشگاه پیام نور تالش
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-540&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات