این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۸، شماره ۲۶، صفحات ۷۱-۸۸
عنوان فارسی
تحلیل مؤلفهها و مصادیق امیدواری در نهجالبلاغه
چکیده فارسی مقاله
هدف: با توجه به اهمیت مفهوم امیدواری و لزوم ایجاد و پرورش روحیۀ امیدواری در بین دانشجویان، هدف این مقاله بررسی مؤلفههای امیدواری از منظر آموزههای ارزشمند و غنی نهجالبلاغه بوده است. روش: روش پژوهش، ترکیبی است. یافتهها: مهمترین مؤلفههای امید از منظر نهجالبلاغه عبارتند از: امید به رحمت و فضل الهی، تلاش برای رسیدن به اهداف، پرهیز از آرزوهای دستنیافتنی و دراز، امید به بخشش اشتباهات کوچک و تنبیه اشتباهات بزرگ، تأکید بر واقعیات و پذیرش حقایق و تأکید بر آینده و عبرت از گذشتگان. نتیجهگیری: ایجاد نظام شایستهسالاری در دانشگاه، وجود یک نظام تشویقی و تنبیهی برانگیزاننده، بازنگری در محتوا و مضمون کتب درسی، استفاده از دانشجویان در امور اجرایی و تصمیمگیری و تشویق آنان به مشارکت، ایجاد محیط امن و خلاق، وجود مدیریت کارامد و پاسخگو میتواند به افزایش روحیۀ امیدواری در بین دانشجویان کمک کند
کلیدواژههای فارسی مقاله
، امیدواری، نهجالبلاغه، مصادیق امیدواری، مؤلفهها،
عنوان انگلیسی
Analysis of Hopefulness Components from the Perspective of Nahjolbalagha,s Teachings
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: Due to the importance of hopefulness and the necessity of creating and development of hopefulness among the students, the purpose of this paper is the study of hopefulness components from enriched and valuable Teachings of Nahjolbalagha. Method: The research method is mixed. Results: The most important components of hope based on Nahjolbalagha include: hope for the mercy and bounty of God, Efforts to achieve goals, avoiding unattainable and long dreams, hope to forgive small mistakes and punish big mistake, focus on the facts and accepting the truth and the emphasis on the future and edification from the past. Conclusion: Establishment a meritocracy system in the university, the existence of a stimulating and punishment system, revising them and textbook contents, participation of students in the administration and decision making process, and encouraging them to participate, creating a safe and creative environment and efficient and responsive management can help to increase the hopeful spirit among students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
hopefulness, nahjolbalagha, examples of hope, components
نویسندگان مقاله
محمدرضا یوسف زاده چوسری |
دکتری تخصصی برنامهریزی درسی و دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان(نویسنده مسئول)/ نشانی: همدان، چهارباغ شهید مصطفی احمدی روشن، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده علوم انسانی/ نمابر: 38381091 / Email: fuman47@gmail.com
مرتضی شاه مرادی |
دکتری رشته برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا، همدان- ایران.
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_507_45e887d05ba17109fb5f5401e7d11d54.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-660226.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات