این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۸، شماره ۲۶، صفحات ۱۰۷-۱۲۸

عنوان فارسی رابطۀ بین سبکهای هویت و کمک‌طلبی تحصیلی در بین دانشجویان غیر بومی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه: آزمون نقش میانجی هوش فرهنگی
چکیده فارسی مقاله  هدف: ناتوانایی سازگاری فرهنگی و نبود تعاملات بین فرهنگی از جمله مشکلات تحصیلی دانشجویان غیر بومی است که به صورت اجتناب از کمک‌طلبی تحصیلی نمود پیدا می‌کند. بر این اساس، هدف مطالعۀ حاضر آزمون ساختاری روابط بین سبکهای هویت و کمک‌طلبی تحصیلی به‌واسطۀ هوش فرهنگی در میان دانشجویان غیر بومی آزاد ارومیه بود. روش: برای نیل به هدف، تعداد 210 نفر از دانشجویان غیر بومی مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به عنوان گروه نمونه انتخاب و به پرسشنامه‌های کمک‌طلبی تحصیلی، هوش فرهنگی و سبکهای هویت پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج آزمون مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که بین سبک هویت اطلاعاتی با هوش فرهنگی، رابطۀ مثبت و بین سبک هویت سردرگم با هوش فرهنگی، رابطۀ منفی وجود دارد و سبک هویت هنجاری با هوش فرهنگی رابطه‌ای ندارد. همچنین بین هوش فرهنگی با کمک‌طلبی نیز رابطۀ معناداری وجود داشت. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که مدل مفهومی با مدل آزمون شده دارای برازش بوده و نیز هوش فرهنگی در روابط بین سبک هویت اطلاعاتی و کمک‌طلبی تحصیلی نقش واسطه را دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش فرهنگی، کمک‌طلبی تحصیلی، سبکهای هویت، دانشجویان غیر بومی،

عنوان انگلیسی Relationship between identity styles and academic Help Seeking among non-native students of Islamic Azad University of Urmia: the mediating role of cultural
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The inability of cultural adaptation and the lack of intercultural interactions, including the academic problems of non-native students, are indicated by avoiding academic Help Seeking. Accordingly, the purpose of this study is to examine the structural test of the relationship between identity styles and academic Help Seeking through cultural intelligence among non-native students of Islamic Azad University of Urmia. Methods: To reach the goal, 210 non-native undergraduate students of Islamic Azad University of Orumieh were selected by simple random sampling as a sample group and responded to the questionnaires of academic Help Seeking, cultural intelligence and identity styles. Results: The results of the structural equation modeling test showed that there was a positive relationship between intelligence style information with cultural intelligence. On the other hand there was no significant relationship between confused identity style and cultural intelligence, and between normative identity style and cultural intelligence. Furthermore there was a significant relationship between cultural intelligence and academic Help Seeking. Conclusion: The results of this study showed that the conceptual model with the tested model is fitted, also cultural intelligence has a mediator role in the relationship between the style of information identity and academic help seeking.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدمهدی اعظامی |
کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی. گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه.

جواد کیهان |
دکتری تخصصی برنامه‌ریزی درسی و استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران(نویسنده مسئول) / نشانی: ارومیه، پنج کیلومتری جاده سلماس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه / نمابر: 04432759180 / Email: J.abdeli@iaurmia.ac.ir


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_509_252cb32a54ef364cd0e3b586b6b194b9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-660228.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات