این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۵، شماره ۷، صفحات ۵۴۹-۵۶۰
عنوان فارسی
بررسی برخی جنبههای اپیدمیولوژیکی مشخصات جمعیت شناختی و محیط تصادف مصدومین عابرین پیاده در سوانح ترافیک جادهای در بیمارستان ارجاعی شهدا (ع)، استان آذربایجان شرقی
چکیده فارسی مقاله
پیشزمینه و هدف: عابرین پیاده مستعدترین و آسیبپذیرترین گروه مابین استفادهکنندگان از جادهها میباشد. مطالعه حاضر بهمنظور توصیف الگوی مشخصات برخی جنبههای اپیدمیولوژیک جمعیت شناختی و محیط تصادف عابرین پیاده مصدوم شده در سوانح ترافیک جادهای در بیمارستان ارجاعی شهدا (ع)، استان آذربایجان شرقی انجام گردید. مواد و روش کار: این تحقیق از نوع مطالعات مقطعی که از اردیبهشت سال 1392 الی فروردین سال 1393 بر روی 177 عابر پیادهای که توسط وسایل نقلیه موتوری در سوانح ترافیک جادهای مصدوم و بستری شده بودند، انجام گردید. اطلاعات در این مطالعه در دو بخش شامل مشخصات جمعیت شناختی، و مشخصات محیط تصادف مصدومین عابر پیاده جمعآوری گردید. نتایج در این مطالعه با استفاده از نشانگرهای آمار توصیفی و جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون کای دو استفاده شد. یافتهها: میانگین سنی و انحراف معیار در جامعه موردبررسی 26/14 ± 05/40 بود. 4/86 درصد از مصدومین مرد بودند. و ازنظر سطوح تحصیلات 7/27 درصد دارای سطح سواد ابتدایی، و 6/22 درصد بیسواد بودند. و در جامعه موردبررسی 8/27 درصد دارای شغل آزاد و 5/16 درصد کارگر بودند. میانگین و انحراف معیار وضعیت اقتصادی عابرین پیاده در جامعه موردبررسی 29/13 ±46/32 بود. 5/43 درصد از مجروحین آسیب اندام تحتانی و 64/31 درصد آسیب بیش از دو اندام را در اثر برخورد با وسایل نقلیه موتوری داشتند. و حدود 32/59 درصد از سانحهها در خیابانهای دوطرفه اتفاق افتاده بود. 3/37 درصد از مصدومیت عابرین پیاده بین ساعات 12 ظهر الی 6 عصر و 8/80 درصد از مصدومیتها بین روزهای شنبه الی چهارشنبه اتفاق افتاده بود. ازنظر شرایط آب و هوایی 1/66 درصد از مصدومیتها در روزهای آفتابی و 1/70 درصد در روشنایی روز اتفاق افتاده بود. و ازنظر وضعیت استقرار عابرین پیاده در حین سانحه 9/46 درصد از عابرین پیاده در حال حرکت و در مسیر مجاز اتفاق قرار داشتند. بین نوع شغل و ارگان آسیبدیده بدن در سوانح ترافیک جادهای ارتباط معنیداری مشاهده شد. (05/0P
کلیدواژههای فارسی مقاله
عابرین پیاده،سوانح ترافیک جادهای، اپیدمیولوژی، ایران
عنوان انگلیسی
A SURVEY ON EPIDEMIOLOGICAL AND DEMOGRAPHIC ASPECTS OF PEDESTRIAN ROAD ACCIDENT VICTIMS IN SHOHADA REFERRAL UNIVERSITY HOSPITAL, EAST AZERBAIJAN PROVINCE
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: Pedestrians are the most sustainable category among user groups of roads. The present study aims to describe some of the epidemiological and demographic aspects of pedestrian road accident victims injured in road traffic accidents (RTAs) in the Shohada Referral University Hospital, East Azerbaijan province. Materials & Methods: This cross-sectional study was conducted on 177 pedestrians injured by motor vehicles in the RTAs and were hospitalized at Shohada University Hospital during May 2013 to April 2014. The investigated variables included: demographic and environmental characteristic of accidents related to the injured pedestrian. Descriptive indices such as mean± SD, frequency (percentage) and analytical statistics of Chi-square test were used. Results: The mean age in the surveyed victims was 14.26±40.05 (SD) years. Men were 86.4% of the total victims. And 27.7% of the victims had elementary education 22.6% were illiterate 27.8% of the victims were self-employed and 16.5% were workers. Economic status among injured pedestrians was 13.29±32.46. Also, 43.5% of the victims had lower extremity injuries and 31.64% were injuries to more than two organs. As well, 59.32% of pedestrians were injured in two-sided streets and 37.3% of accidents occurred during 6-12 pm. and 80.8% of the injuries happened during working days of the week. Considering weather condition, the higher proportion of accidents with 66.1% occurred in sunny days and 70.1% during day time. Also, pedestrian status during accidents, 46.9% of pedestrians were in moving and admissible line. There was significant association between type of job and site of the body injury. (P< 0.05).Conclusion: The results of the present study showed that prevention and management of pedestrian injuries needs appropriate implementation from both individuals and the environment. SOURCE: URMIA MED J 2014: 25(7): 560 ISSN: 1027-3727
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
صابر غفاری فام | saber ghafari fam
health faculty, student research club, tabriz university of medical university
گروه آمار و اپیدمیولوژی و دانشجوی کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز،
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
همایون صادقی بازرگانی | homayon sadeghi bazargani
health faculty, tabriz university of medical university
گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز،
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
شاکر سالاری لک | shaker salarilak
department of public health, medical sciences faculty, tabriz branch, islamic azad university, tabriz, iran, tel 984133575802
میدان منظریه، خیابان سلیمان خاطر، کد پستی 45155-51747، صندوق پستی شماره 1655، تبریز، ایران ، تلفن 34769185-041
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-505&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات