این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۳۳، شماره ۳، صفحات ۹۷۷-۹۹۸

عنوان فارسی شناخت عوامل مشوّق و بازدارنده تسهیم دانش در شبکه‌های اجتماعی علمی پیوسته
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر توسعه راهبردهای بهبود تسهیم دانش در شبکه‌های اجتماعی علمی پیوسته از طریق شناخت عوامل مؤثر و بازدارنده بر تمایل به اشتراک دانش در این شبکه‌هاست. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع پیمایشی و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیه پژوهشگران (اعضای هیئت علمی) دو دانشگاه‌ «شیراز» و «خلیج فارس بوشهر» تشکیل می‌دهند که با توجه به جمعیت 900 نفری، 269 نفر از این جامعه بر مبنای جدول «مورگان» به‌عنوان نمونه تعیین گردید. گردآوری داده‌ها بر مبنای پرسشنامه بررسی عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در جوامع مجازی‌ «ژائو» انجام گرفت. یافته‌ها نشان داد که از بین عوامل مؤثر بر تمایل پژوهشگران به اشتراک دانش، به‌ترتیب، عوامل «چشم‌انداز مشترک» با اختلاف میانگین 82/4، «عمل متقابل» با اختلاف میانگین 04/4 و «اطمینان در تمایل به اشتراک‌گذاری» با اختلاف میانگین 34/3 دارای بیشترین سهم در افزایش تمایل پژوهشگران به اشتراک دانش هستند. در این بین «وابستگی اجتماعی» با میانگین 42/0- و نمره t، 48/4- و با توجه به معنادار شدن رابطه، تأثیر بازدارنده بر تمایل به اشتراک دانش داشته است. با توجه به تأثیر مثبت «چشم‌انداز مشترک»، «عمل متقابل» و «اطمینان در تمایل به اشتراک دانش» می­توان با ایجاد شبکه­های اجتماعی علمی-تخصصی، امکان حضور پژوهشگران همرشته و با قلمروهای مشابه را فراهم کرد تا بدین‌طریق به تبادل دانش تخصصی با یکدیگر بپردازند. همچنین، با  ایجاد زمینه­های آشنایی بیشتر پژوهشگران با این شاهراه­های ارتباط علمی، می‌توان علاوه بر تشویق آنان به استفاده و اشتراک دانش بیش‌ازپیش در شبکه­های اجتماعی علمی پیوسته، سرعت تولید علم را نیز بالا برد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی identifying incentives and disincentives factors effects on willingness to share knowledge In online scientific social networks
چکیده انگلیسی مقاله Goal: The current study aimed to develop strategies to improve knowledge sharing on online scientific social networks by identifying incentives and disincentives factors that effects on willing to share knowledge In these networks as an example of virtual communities in order to maintain the vitality of networks and doing research faster and easier. Methodology: The applied Research was used to collect data and it's method is cluster sampling. The study population consisted of Shiraz university and Persian Gulf university faculties. A sampling of 269 person was determined by Morgan table according to whole population (900 person). In order to gathering data it was used questionnaire by Zhao (2010). Findings: Findings showed that common vision, factors shared vision with The mean difference 4/82, reciprocity with The mean difference 4/04 and confidence in sharing with The mean difference 3/34, have the most effects And can be used As basis of knowledge sharing development strategies. Social affiliation with an average -0/42 has the Negative effects to knowledge sharing. Conclusion: Due to the positive effect of shared vision, reciprocity and trust to share knowledge, The Specialized networks can be tried to allowing researchers provided the string with the same subject area.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سحر انبارکی | sahar Anbaraki
Shiraz University
دانشگاه شیراز

عبدالرسول جوکار | Abdolrasool Jowkar
Shiraz University
دانشگاه شیراز

سعیده ابراهیمی | Saeideh Ebrahimi
Shiraz University
دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3749-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-661292.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات