این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۳۳، شماره ۳، صفحات ۱۲۷۹-۱۳۰۷

عنوان فارسی شناسایی ساختار محتوایی مطالعات علم اطلاعات و دانش‌شناسی بر اساس واژگان و مفاهیم مقالات آن در پایگاه اطلاعاتی وبگاه علم (۲۰۰۹-۲۰۱۳)
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل ساختار واژگان و مفاهیم «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» با استفاده از نگاشت‌های علمی هم‌واژگانی در پایگاه وبگاه علم در بازه زمانی 2009-2013 است. روش پژوهش حاضر توصیفی از لحاظ نوع کاربردی است که در آن از رویکرد تحلیل هم‌واژگانی بر اساس فنون خوشه‌بندی بهره گرفته شده است. جامعه پژوهش به صورت سرشماری شامل 16475 مقاله در پایگاه وبگاه علم است. تحلیل‌های آماری شامل فراوانی، درصد، و رگرسیون بوده و در فرایند انجام پژوهش از نرم‌افزارهای Excel ، RavarMatrix و SPSS استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد واژگان «اطلاعات»، «وب»، «پژوهش»، «تحلیل استنادی»، «دانش»، «کتابخانه»، «مجلات»، و «فناوری» محور اصلی مفاهیم مورد مطالعه در این رشته را تشکیل داده­ اند. همچنین، مفاهیم مورد مطالعه در 13 خوشه قرار گرفته­اند که محورهای اصلی مطالعات شامل «آموزش و یادگیری؛ سواد اطلاعاتی»، «سازماندهی اطلاعات و دانش»، «منابع اطلاعاتی تحت وب و شبکه­ های اجتماعی»، «اخلاق حرفه­ای در علم اطلاعات»، «انفورماتیک و خدمات اطلاعات سلامت»، «مدیریت اطلاعات؛ نظام­های اطلاعاتی؛ مدیریت دانش و نوآوری»، و «مطالعات و شاخص­های علم­سنجی و اطلاع­سنجی» است. بررسی هم­ واژگانی مفاهیم علم اطلاعات و دانش‌شناسی بیانگر پدیداری حوزه‌های مطالعاتی نوظهور در مطالعات علم اطلاعات و دانش‌شناسی است و شاهد حضور مطالعات میان‌رشته‌ای در بطن بروندادهای علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی هستیم. با آگاهی از ماهیت پژوهش‌های میان‌رشته‌ای علم اطلاعات و دانش‌شناسی با سایر رشته­های علمی، امکان تقویت همکاری میان­رشته ­ای با پژوهشگران آن­ها فراهم می­گردد. همچنین، با شناسایی ابعاد و موضوعات جدید مطالعات این رشته، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان دانشگاهی با اطلاع از زمینه­ های پژوهشی این رشته می­ توانند به گسترش و تحول آموزش‌های مورد نیاز در سرفصل‌های آموزشی و ایجاد گرایش‌های جدید در آن، اقدام نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identifying content structure of “Knowledge and Information Science (KIS)” studies based on co-word analysis of articles in “Web of Science (WoS)” database (2009-2013)
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to identify and analyze the structure of "Knowledge and Information Science (KIS)" scientific articles using co-word analysis in the "Web of Science (WoS)" database. Methodology of this study was content analysis of articles. By co-word analysis of the articles, subjects and concepts of KIS were identified, using Between-Groups Linkage algorithm in clustering techniques. The study population was selected using the census sampling of 16475 journals' articles in WoS database (2009-2013). Also, statistical analysis regression correlation was used. RaverPremap software, SPSS, and Excel were also used. Findings showed that the words "information", "web", "research", "citation analysis", "knowledge", "Library", "journals", and" technology" have high impact in studies. Analysis of clusters showed that articles words divide to 13 clusters. The main subjects of clusters includes "teaching and learning of KIS; Information literacy", "Knowledge & Information Organization", "Web resources and social networks", "professional ethics in information science", "informatics, communication and health information services", "information management; information systems; knowledge management and innovation", "indicators of informetrics and scintometrics". Analyzing of clusters' concepts indicated emerging some other fields of science studies in KIS is phenomenon. Given the diversity and increases of scientific capital of other disciplines in KIS scientific outputs, interdisciplinarity of KIS knowledge was increased as well. Awareness of the interdisciplinary relation of KIS with other fields enabled experts to strengthen the cooperation with their researchers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسماعیل مصطفوی | Ismael Mostafavi
K. N. Toosi University of Technology
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

فریده عصاره | Farideh Osareh
University of Ahwaz
دانشگاه شهید چمران اهواز

محمد توکلی زاده راوری | Mohammad Tavakolizadeh-Ravari
Yazd University
دانشگاه یزد


نشانی اینترنتی http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-490-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-661305.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات