این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۳۶، شماره ۴۷۴، صفحات ۳۲۴-۳۳۰
عنوان فارسی
بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد مادران دانشآموزان مقطع ابتدایی در خصوص آلودگی به شپش
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد مادران دانشآموزان مقطع ابتدایی منطقهی گورت اصفهان در خصوص آلودگی به شپش در سال 1396 انجام گرفت. روشها: در این مطالعهی کارآزمایی میدانی، 154 نفر از مادران دانشآموزان مقطع ابتدایی به دو گروه 77 نفره تقسیم شدند. گروه اول تحت مداخلهی آموزشی در خصوص آلودگی به شپش قرار گرفتند و در گروه دوم هیچ مداخلهای انجام نشد. سطح آگاهی، نگرش و عملکرد مادران قبل و دو ماه پس از مداخله مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمرهی آگاهی، نگرش و عملکرد مادران پس از مداخله در گروه آزمون به ترتیب 62/1 ± 25/11، 47/1 ± 77/18 و 88/0 ± 22/8 و در گروه شاهد به ترتیب 31/1 ± 07/6، 24/1 ± 01/10 و 88/0 ± 93/2 بود. بین دو گروه اختلاف معنیداری در هر سه حیطهی آگاهی، نگرش و عملکرد وجود داشت. نتیجهگیری: اجرای برنامهی آموزش بهداشت، نقش مؤثری در افزایش میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مادران در خصوص آلودگی به شپش دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش بهداشت، نگرش، دانش، عملکرد، آلودگی به شپش،
عنوان انگلیسی
The Effect of Education on Knowledge, Attitude, and Practice about Pediculosis among the Mothers of Elementary School Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The purpose of this study was to investigate the effect of education on knowledge, attitude, and practice in the field of pediculosis among the mothers of elementary school students in Gavart district, Isfahan, Iran, in year 2016. Methods: In this field trial study, 154 mothers of primary school students in Gavart district were selected and randomly divided into two groups of 77. The first group went under education about pediculosis, and in the second group, no intervention was applied. Awareness, attitude, and practice of the mothers were evaluated before and 2 months after the intervention, and were compared between the two groups. Findings: The mean scores of knowledge, attitude, and practice after the intervention was 11.25 ± 1.62, 18.77 ± 1.47, and 8.22 ± 0.88 in intervention group, and was 6.07 ± 1.31, 10.01 ± 1.24, and 2.93±0.88, in control group, respectively; and the differences between the two groups were statistically significant. Conclusion: Implementation of the health education program probably has an effective role in increasing awareness, attitude, and practice among mothers regarding infection with lice.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا دانا سیادت |
استادیار، گروه پزشکی اجتماعی وخانواده، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
آرمیندخت شاه ثنایی |
دانشجوی MPH، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
علیرضا پاکدل |
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/9883
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-661744.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات