این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۵، شماره ۵، صفحات ۴۰۵-۴۱۳

عنوان فارسی تأثیر مداخله آموزشی بر پیشگیری از ژیاردیازیس در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی حومه‌ی شهر خوی
چکیده فارسی مقاله پیش‌زمینه و هدف: کودکان دبستانی بیش از سایرین در معرض خطر بیماری‌های انگلی- روده‌ای قرار دارند. بهترین راه پیشگیری از این بیماری‌ها و کاهش بار ابتلا در دانش‌آموزان، افزایش آگاهی، تغییر نگرش و رفتار بهداشتی آن‌هاست. هدف این مطالعه بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر پیشگیری از ژیاردیازیس در بین دانش‌آموزان مدارس ابتدایی حومه شهر خوی است.مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی شاهد دار تصادفی به تعداد 300 نفر از مدارس آزمون و کنترل حومه شهر با روش تصادفی ساده انتخاب و مدفوع آن‌ها ازنظر انگل ژیاردیا آزمایش شدند. افراد آلوده پس از دارودرمانی و پاک شدن ازنظر انگل به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. در گروه آزمون مداخله آموزشی صورت گرفت ولی گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. یک و نیم ماه بعد از آموزش دو گروه مجدداً ازنظر آلودگی بررسی و نتایج مقایسه شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه محقق ساخته، چک‌لیست رفتار روا و پایا و آزمایش مدفوع بوده و داده‌ها در دو مرحله قبل و بعد از آموزش جمع‌آوری شدند. داده‌ها با روش‌های آمار توصیفی و استنباطی در نرم‌افزار کامپیوتری SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار سن دانش‌آموزان برای دو گروه موردمطالعه 97/0± 95/10 بود. نمره میانگین آگاهی و نگرش دانش‌آموزان گروه آزمون نسبت به ژیاردیازیس قبل از آموزش به ترتیب 85/2±3/9 و 68/2± 75/12 بود (05/0p>) که پس از آموزش به 73/1± 7/18 و 82/1± 33/19 افزایش یافت (001/0p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بهداشت، دانش‌آموزان پایه ابتدایی، ژیاردیازیس، خوی

عنوان انگلیسی IMPACT OF EDUCATIONAL INTERVENTION ON PREVENTING GIARDIASIS AMONG PRIMARY SCHOOLS STUDENTS IN THE SUBURBS OF KHOY
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: School age children are more susceptible for intestinal parasitic infections in comparison with others. The best way to prevent these diseases and reduce morbidity in students is increasing students' knowledge, changing their attitude and behavior. The purpose of this study was to identify the effect of health education on preventing giardiasis among primary schools students in the suburbs of Khoy. Materials & Methods: In this randomized quasi-experimental study, 300 students were randomly selected from primary schools and their feces were tested for giardia lamblia. After treatment by suitable drugs the infected patients were divided into two equal groups of intervention and control. Educational program was implemented on the intervention group, but the control group received no instruction. One and a half months after education the two groups were tested and compared in terms of re-infection. Data collecting tools including a valid and reliable questionnaire, behavior checklist, and stool exam, and data were collected before and after the training. Study data was analyzed using descriptive and inferential statistics in SPSS software. Results : The mean age for both groups of students was 10.95±0.97. In the intervention group, before education the mean score of knowledge and attitude of students towards giardiasis were 9.3±2.85 and 12.75±2.68, respectively (p>0.05), but after education those changed to 18.7±1.73 and 19.33±1.82 (p< 0.001). In intervention group, before education the percentage of students' health behavior was 24.4, after training it increased to %82.6 (p< 0.001). But in the control group, before and after education there was no significant changes in knowledge, attitude and behavior of students (p>0.05). After training, the results revealed that 2.8% of the intervention group and 33.33% of controls had re-infection with Giardia lamblia. Conclusion : The best strategy for the prevention of parasitic infections is raising awareness, changing attitudes and health behaviors of students toward these diseases. With regard to preventing parasitic infections, school health teachers have an important role in training school children and their families. SOURCE: URMIA MED J 2014: 25(5): 413 ISSN: 1027-3727
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health education, Primary students, Giardiasis, Khoy

نویسندگان مقاله علیرضا دیدارلو | alireza didarloo
social determinants of health research center, department of health and community medicine, faculty of medicine, urmia, iran
ارومیه، گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، تلفن 09143612785
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)

زهرا سرخابی | zahra sorkhabi
urmia office of education and training of region 1
آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه
سازمان های دیگر: آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-486&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات