این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۵، شماره ۹۳، صفحات ۱۲۹-۱۵۲

عنوان فارسی بررسی عنوان‌های خبری ۲۰:۳۰ از دیدگاه بلاغی
چکیده فارسی مقاله هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی آرایه‌های ادبی در عنوان‌های بخش‌ خبری 20:30 بوده است که یکی از بخش‌های جذاب و پربیننده رسانه ملی به شمار می‌رود. این پژوهش کیفی، در چارچوب تقسیم‌بندی فنون بلاغی شمیسا، به روش تحلیل محتوا و با نمونه‌گیری هدفمند انجام شده است. برای این منظور عنوان‌های خبری یک ماه، از تاریخ 1/10/1395 تا 30/10/1395 که در حدود 218 عنوان خبری را در برمی‌گیرد، جمع‌آوری شده است. یافته‌ها حاکی از آن است که در 158 عنوان خبری (75 درصد) از آرایه‌های ادبی بهره گرفته شده است و تنها 25 درصد آنها، بدون آرایه‌های ادبی به‌کار رفته‌اند. کنایه (20/25 درصد)، تشبیه (12 درصد) و تضاد (11/39 درصد) از آرایه‌های پرکاربرد و مبالغه (63 درصد) و تلمیح (63 درصد) از کم‌بسامدترین‌ها در عنوان‌های خبری بوده‌اند؛ از یافته‌های دیگر می‌توان به استفاده از زبان عامیانه در بخش خبری 20:30 به‌عنوان یک ابزار بلاغی برای ایجاد همدلی با مخاطب اشاره کرد. علاوه بر این، در 2/75 درصد عنوان‌های خبری از آرایه‌هایی استفاده شده است که رابطه معنایی آنها شفاف نیست و درک مفهوم را دشوار ساخته‌اند. علاوه بر این، بررسی و تحلیل عنوان‌ها بیانگر آن است که از آرایه‌های ادبی نه‌تنها در اطلاع‌رسانی رویداد، بلکه در شکل‌دهی به پیام یا جهت دادن به دیدگاه مخاطب نیز استفاده شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Study on the Headlines of News Program 20:30 From The Rhetorical Point of View
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the study is to examine the figures of speech in the headlines of the news program 20:30, which is one of the most attractive and popular programs of the national media. This qualitative research conducted based on the Shamisa's rhetorical techniques division, through content analysis and purposeful sampling. For this purpose, news headlines for one month were collected, which contained about 218 news stories from 2016-12-21 to 2017-01-19. The findings indicate that in 158 news titles (75%), rhetorical figures have been used, and only 25% of them were without rhetorical figures. Metonymy (20.25%), simile (12%) and oxymoron (11.39%) of the most used and hyperbole (63%) and allusion (63%) were the least used in news stories. Other findings include the use of slang in the news program 20:30 as a rhetorical technique to empathy with the audience. Also, the figures have been used in 2.75% of news headlines had unclear semantic relationship and made the sense difficulty. In addition, the findings showed that the rhetorical figures in the headlines were used not only for informiation, but also to shape messages or directing the audiences' perspectives.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زینب افضلی |
دکترای زبان و ادبیات فارسی، استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز

فاطمه احمدی‌نسب |
دکترای زبان‌شناسی همگانی، استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_30351_290d6567ff2ce419422784e008955341.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-663518.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات