این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۵، شماره ۴، صفحات ۳۳۸-۳۵۲
عنوان فارسی
اعتباریابی مقیاس ویژگیهای شخصیت مرزی در دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز
چکیده فارسی مقاله
پیشزمینه و هدف: مقیاس ویژگیهای شخصیت مرزی کودکان برای سنجش ویژگیهای شخصیتی مرزی در کودکان 9 سال و بالاتر ساخته شده است. این پرسشنامه با اقتباس از مقیاس مرزی PAI (پرسشنامه ارزیابی شخصیت) ساخته شد و ابعاد بیثباتی عاطفی، مشکلات هویتی، روابط منفی و خودجرحی را میسنجد. پژوهش حاضر باهدف اعتباریابی مقیاس ویژگیهای شخصیت مرزی کودکان (BPFS-C) در نمونه غیربالینی دانش آموزان انجام شده است.مواد و روش کار: تعداد 400 دانشآموز (200 دختر، 200 پسر) با میانگین سنی 78/15 به روش تصادفی چندمرحلهای از دبیرستانهای شهر شیراز انتخاب شدند و مقیاس ویژگیهای شخصیت مرزی کودکان (BPFS-C) و مقیاس شخصیت مرزی (STB) بر روی این دانشآموزان اجرا شد. اعتبار BPFS-C به سه روش تحلیل عامل تأییدی، اعتبار همزمان و اعتبار ملاک سنجیده شد و بهمنظور سنجش پایایی مقیاس از ضریب همبستگی، آلفای کرونباخ و تنصیف ارزیابی شد.یافتهها: همبستگی بین مقیاس ویژگیهای شخصیت مرزی کودکانو مقیاس شخصیت مرزی در سطح 001/0>p معنیدار است (51/0 r =). آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 84/0 و برای خرده مقیاسهای بیثباتی عاطفی، مشکلات هویتی، روابط منفی و خود جرحی، به ترتیب برابر با 78/0، 77/0، 77/0 و 76/0 است. علاوه بر این نتایج حاصل از تحلیل عامل تأییدی (05/0 = RMSEA) گویای برازندگی نسبتاً خوب ساختار چهار عاملی مقیاس شخصیت مرزی کودکان است.بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر این است که مقیاس ویژگیهای شخصیت مرزی کودکان در ایران از پایایی و روایی مطلوبی برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مقیاس ویژگیهای شخصیت مرزی، پایایی، اعتبار
عنوان انگلیسی
VALIDATION OF THE BORDERLINE PERSONALITY FEATURES SCALE FOR CHILDREN ON STUDENTS IN SHIRAZ
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: The Borderline Personality Feature Scale for Children (BPFS-C) developed to assess borderline personality features in children aged 9 years and older. This scale was adopted from the borderline scale of PAI and assessed affective instability, identity problems, negative relationships, and self-harm dimensions. The aim of this study was to investigate the validity of this scale on non-clinical sample of students. Materials & Methods: This study was conducted on 400 students (200 females, 200 males) with the mean age of 15.78 who were selected via multi-stage random sampling. All participants were asked to complete BPFS-C and Borderline Personality Scale (STB). The validity of BPFS-C was determined using confirmatory factor analysis, concurrent validity, and criterion validity, and its reliability was assessed by correlation coefficients, Kronbach’s alpha and split half method. Results: The correlation between borderline BPFS-C and STB was significant at p>0.001 (r|=0.51). Kronbach’s alpha for whole scale was 0.84 and for the subscales including affective instability, identity problems, negative relationships and self-harm was 0.78, 0.77, 0.77, and 0.76 respectively. Furthermore, the results obtained from confirmatory factor analysis (RMSEA=0.05) illustrate the fair fitness of four factor structure of BPFS-C. Conclusion: The findings of the present study show that BPFS-C is reliable and valid in Iran. SOURCE: URMIA MED J 2014: 25(4): 352 ISSN: 1027-3727
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Borderline personality feature scale, Validity, Reliability
نویسندگان مقاله
یدالله زرگر | yadolla zargar
, shahid chamran university of ahvaz
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، خوزستان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
سیده فاطمه سجادی | seyede fateme sajadi
department of psychology, shahid chamran university of ahvaz, ahvaz, iran
شیراز، بلوار سرداران، خیابان شهیدان فیجانی، ایثار 4، پلاک 138، تلفن 09173046244
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
مهناز مهرابی زاده هنرمند | mahnaz mehrabizade honarman
department of psychology, shahid chamran university of ahvaz
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران، اهواز، خوزستان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نسرین ارشدی | nasrin arshadi
department of psychology, shahid chamran university of ahvaz
گروه روانشناسی صنعتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز،
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-478&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات