این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۱۷۲-۱۸۱
عنوان فارسی
مقایسه تأثیر آموزش گروهی مهارت اجتماعی و گروه درمانی شناختی-رفتاری در کاهش اضطراب اجتماعی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
پیش زمینه و هدف: اختلال اضطراب اجتماعی یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی در جمعیت دانشجویی است. این اختلال بر عملکرد علمی آنها در دوران تحصیل و بر عملکرد شغلی آنها در آینده اثرات منفی میگذارد. در همین راستا، متخصصان بهداشت روانی روشهای مختلفی را جهت درمان اضطراب اجتماعی پیشنهاد کردهاند. هدف این پژوهش مقایسه تأثیر آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی و درمان گروهی شناختی-رفتاری برکاهش اضطراب اجتماعی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود.مواد و روش کار: تحقیق حاضر یک روش آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران بودند که 10 درصد این دانشجویان با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. از نمونه موردنظر 45 نفر که نمره بالایی در پرسشنامه اضطراب اجتماعی داشتند بهصورت تصادفی در 3 گروه درمان شناختی-رفتاری، آموزش مهارتهای اجتماعی و گروه گواه قرار گرفتند و دادهها با آزمون آماری تحلیل واریانس یکراهه (ANOVA) و آزمون تعقیبی شفه تجزیهوتحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد که در کاهش اضطراب اجتماعی، آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی و درمان گروهی شناختی- رفتاری نسبت به گروه کنترل مؤثرترند، ولی بین درمان گروهی شناختی- رفتاری و آموزش مهارتهای اجتماعی تفاوت معنیداری وجود ندارد.نتیجهگیری: آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی و درمان گروهی شناختی-رفتاری هر دو بر کاهش علائم اضطراب اجتماعی در دانشجویان تأثیر دارند. با توجه به اینکه اضطراب اجتماعی میتواند زمینهساز بروز و تشدید سایر اختلالات روانی باشد و نیز به دلیل تأثیر منفی آن بر عملکرد تحصیلی دانشجویان در محیط دانشگاه و بعدها در محیط کار، میتوان با اینگونه آموزشها در جهت پیشبرد اهداف تحصیلی، شغلی و برقراری ارتباطات مؤثر و موفقیتهای بیشتر گامی مفید برداشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
THE COMPARISON OF THE EFFECTIVENESS OF GROUP TRAINING OF SOCIAL SKILLS AND GROUP COGNITIVE-BEHAVIOR THERAPY IN REDUCING SOCIAL ANXIETY AMONG STUDENTS
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims : Social anxiety disorder is one of the most prevalent psychiatric disorders in the students’ population. This disorder has some negative effects on scientific performance during education and on job performance in the future. In line with this, mental health specialists suggested different procedures to the treatment of social anxiety. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Group Cognitive-Behavior Therapy (GCBT) and Group Training of Social Skills on reducing social anxiety in the students of Shahid Chamran University of Ahvaz (Iran). Materials & Methods : This experimental research involved both pretest-posttest group design with control group. The population of this study included all BA students of Shahid Chamran University that 10 percent of these students were selected by cluster sampling. From this sample 45 students that achieved high scores in social anxiety scale were randomly assigned to experimental groups (15 subjects in GCBT and 15 subjects in group training of social skills) and control group (15 subjects). The gathered data were subjected to one-way analysis of variance (ANOVA) and Sheffe following test. Results : The findings showed that there was a significant difference between group CBT and group training of social skills. Moreover, significant difference existed between training of social skills and control group. But, there was not any difference between the Training of Social Skills and CBT. Conclusion : The group CBT and group training of social skills had efficacy on social anxiety in students. Since social anxiety intensifies and prone to other mental disorders and also due to its negative effect on academic performance of students in university's environment as well as future work environment, we can take some useful steps using these training to advance educational and occupational goals and also to establish effective relationships and more success. SOURCE: URMIA MED J 2014: 25(3): 181 ISSN: 1027-3727
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یدا زرگر | yadollah zargar
psychology department, shahid chamran university, ahwaz, iran, tel 98 9166135725
اهواز، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی، گروه روانشناسی، تلفن 09166135725
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
سودابه به ساک نژاد | soodabe besaknezhad
psychology department, psychiatry and behavioral sciences research center, shahid chamran university
مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه شهید چمران دانشگاه شهید چمران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات علوم رفتاری
لیلی اخلاقی جامی | leili akhlaghi jami
shahid chamran university
دانشگاه شهید چمران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
مهدی زمستانی | mehdi zemestani
shahid chamran university
دانشگاه شهید چمران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-462&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات