این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۲۳۱-۲۴۰

عنوان فارسی رابطه کیفیت تعامل مادر-کودک در اضطراب جدایی و مدرسه هراسی در کودکان
چکیده فارسی مقاله پیش‌زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه کیفیت تعامل مادر-کودک با اضطراب جدایی و مدرسه هراسی در کودکان 11 و 12 ساله شهر ساری طراحی و اجرا شد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان دبستانی 11 و 12 ساله (دختر و پسر) شهر ساری در سال تحصیلی 91-90 بود. بر این اساس نمونه آماری این پژوهش شامل 200 دختر و 200 پسر (11 تا 12 ساله) و 400 مادر بود که به شیوه‌ی تصادفی چندمرحله‌ای و از بین مدارس دو ناحیه‌ی 1 و 2 آموزشی شهر ساری انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه‌ی ارزیابی رابطه مادر-کودک رابرت رأس و پرسشنامه تشخیصی اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان (دارای دو فرم والد و کودک) بیمار استفاده شد. داده‌های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی، روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش همزمان مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند ) (P< 0/05. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که بین بیش حمایت گری و سهل گیری مادر با اختلال اضطراب جدایی و مدرسه هراسی رابطه مثبت معنی‌دار وجود دارد. بحث و نتیجه‌گیری: درمجموع، این نتایج تلویحات نظری و عملی مهمی در عرصه آسیب‌شناسی روانی کودکان داشته و نشان می‌دهند که کیفیت تعامل مادر-کودک به‌عنوان عوامل زمینه‌ساز، حائز نقش احتمالی در شکل‌گیری اختلال اضطراب جدایی و مدرسه هراسی است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعامل مادر-کودک، اضطراب جدایی، مدرسه هراسی

عنوان انگلیسی RELATIONSHIP BETWEEN THE QUALITY OF MOTHER- CHILD INTERACTION, SEPARATION ANXIETY AND SCHOOL PHOBIA IN CHILDREN
چکیده انگلیسی مقاله  Background & Aims: the purpose of this study is to identify the relationship between the quality of mother- child interaction, separation anxiety and school phobia in 11 and 12 year-old children and their mothers. Materials & Methods: the study is conducted on 200 girls, 200 boys who were student in sari in 90-91 school year and 400 mothers who were selected by multi-stage random sampling method. the schools were selected of two sites 1 and 2. To evaluate, Robert ross mother- child relationship assessment questionnaire and bimaher child anxiety questionnaire (both forms, mother and child) were used. We used correlation. Results: Using multiple regression analysis showed that there is a significant positive relationship between the Indulgence and overprotection with separation anxiety disorder, and school phobia. Conclusions: Altogether, these results have theoretical and practical implications in the field of child psychopathology and suggest that the quality of mother- child interaction as predisposing factor has an important potential role in the shaping of separation anxiety and school phobia in children. SOURCE: URMIA MED J 2014: 25(3): 240 ISSN: 1027-3727
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله mother- child interaction, separation anxiety, school phobia

نویسندگان مقاله زینب خانجانی | zeynab khanjani
faculty of psychology and educational sciencesof tabriz university
دانشگاه تبریز، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، تبریز،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

تورج هاشمی | touraj hashemi
faculty of psychology and educational sciencesof tabriz university
دانشگاه تبریز، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، تبریز،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

بهرام پیمان نیا | bahram peymannia
tabriz university, tabriz ,iran, tel 0411-3392972
تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تلفن 3392972-0411
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

مریم آقاگل زاده | maryam aghagolzadeh
tabriz university
دانشگاه تبریز،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-469&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات