این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۲۳۱-۲۴۰
عنوان فارسی
رابطه کیفیت تعامل مادر-کودک در اضطراب جدایی و مدرسه هراسی در کودکان
چکیده فارسی مقاله
پیشزمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه کیفیت تعامل مادر-کودک با اضطراب جدایی و مدرسه هراسی در کودکان 11 و 12 ساله شهر ساری طراحی و اجرا شد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان دبستانی 11 و 12 ساله (دختر و پسر) شهر ساری در سال تحصیلی 91-90 بود. بر این اساس نمونه آماری این پژوهش شامل 200 دختر و 200 پسر (11 تا 12 ساله) و 400 مادر بود که به شیوهی تصادفی چندمرحلهای و از بین مدارس دو ناحیهی 1 و 2 آموزشی شهر ساری انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامهی ارزیابی رابطه مادر-کودک رابرت رأس و پرسشنامه تشخیصی اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان (دارای دو فرم والد و کودک) بیمار استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی، روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش همزمان مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند ) (P< 0/05. یافتهها: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که بین بیش حمایت گری و سهل گیری مادر با اختلال اضطراب جدایی و مدرسه هراسی رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: درمجموع، این نتایج تلویحات نظری و عملی مهمی در عرصه آسیبشناسی روانی کودکان داشته و نشان میدهند که کیفیت تعامل مادر-کودک بهعنوان عوامل زمینهساز، حائز نقش احتمالی در شکلگیری اختلال اضطراب جدایی و مدرسه هراسی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعامل مادر-کودک، اضطراب جدایی، مدرسه هراسی
عنوان انگلیسی
RELATIONSHIP BETWEEN THE QUALITY OF MOTHER- CHILD INTERACTION, SEPARATION ANXIETY AND SCHOOL PHOBIA IN CHILDREN
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: the purpose of this study is to identify the relationship between the quality of mother- child interaction, separation anxiety and school phobia in 11 and 12 year-old children and their mothers. Materials & Methods: the study is conducted on 200 girls, 200 boys who were student in sari in 90-91 school year and 400 mothers who were selected by multi-stage random sampling method. the schools were selected of two sites 1 and 2. To evaluate, Robert ross mother- child relationship assessment questionnaire and bimaher child anxiety questionnaire (both forms, mother and child) were used. We used correlation. Results: Using multiple regression analysis showed that there is a significant positive relationship between the Indulgence and overprotection with separation anxiety disorder, and school phobia. Conclusions: Altogether, these results have theoretical and practical implications in the field of child psychopathology and suggest that the quality of mother- child interaction as predisposing factor has an important potential role in the shaping of separation anxiety and school phobia in children. SOURCE: URMIA MED J 2014: 25(3): 240 ISSN: 1027-3727
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
mother- child interaction, separation anxiety, school phobia
نویسندگان مقاله
زینب خانجانی | zeynab khanjani
faculty of psychology and educational sciencesof tabriz university
دانشگاه تبریز، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، تبریز،
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
تورج هاشمی | touraj hashemi
faculty of psychology and educational sciencesof tabriz university
دانشگاه تبریز، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، تبریز،
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
بهرام پیمان نیا | bahram peymannia
tabriz university, tabriz ,iran, tel 0411-3392972
تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تلفن 3392972-0411
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
مریم آقاگل زاده | maryam aghagolzadeh
tabriz university
دانشگاه تبریز،
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-469&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات