این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۲۵۸-۲۶۷

عنوان فارسی تأثیر بازی درمانی شناختی - رفتاری بر نشانه‌های رفتاری دانش آموزان نافرمان
چکیده فارسی مقاله پیش‌زمینه و هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر بازی درمانی شناختی- رفتاری بر مشکلات رفتاری دانش آموزان نافرمان بود.مواد و روش‌ها: روش پژوهش از نوع آزمایشی بوده و از طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. نمونه‌گیری به روش تصادفی چندمرحله‌ای انجام شد و کودکانی که با توجه به ملاک‌های DSM -IV اختلال نافرمانی مقابله‌ای را داشتند، شناسایی و از میان آن‌ها 30 نفر به‌صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه SNAP- IV (فرم معلم) بود که توسط معلمان تکمیل گردید. سپس کودکان گروه آزمایش در 10 جلسه یک‌ساعته بازی‌درمانی شرکت کردند. برای تجزیه‌وتحلیل آماری داده‌ها نیز از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد.یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که در مرحله پس‌آزمون و پیگیری، بین دو گروه آزمایش و کنترل، در میزان مشکلات رفتاری دانش آموزان تفاوت معنی‌دار وجود دارد (001/0 ≤ P).نتیجه‌گیری: بنابر یافته‌های این مطالعه، روش بازی درمانی شناختی- رفتاری، سبب کاهش مشکلات رفتاری در دانش آموزان نافرمان می‌شود و می‌توان از آن به‌عنوان یک روش مداخله ای مؤثر سود جست. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی‌درمانی، رویکرد شناختی- رفتاری، دانش آموزان نافرمان

عنوان انگلیسی EFFECTIVENESS OF COGNITIVE- BEHAVIORAL PLAY THERAPY ON BEHAVIORAL SYMPTOMS OF DISOBEDIENT STUDENTS
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: The present research was conducted to study the effect of cognitive- behavioral play therapy on Behavioral Problems of disobedient students. Materials & Methods: This research was experimental, and a pre-test, post-test, follow-up with control group design were applied. By using multistage sampling, 30 third-grade students who met DSM-IV criteria for oppositional defiant disorder were selected and randomly divided into control and experimental groups. SNAP- IV Rating Scale (Teacher Form) was used to measure of behavior problems of children's and was completed by their teachers. Then, the experimental group received play therapy for 10 one-hour sessions. For statistical data analysis, covariance analysis is used. Results: Results indicated that there is a meaningful difference between the rate of behavioral problems of students in both control and experimental group in post-test and follow up stage (p≤0/001). Conclusion: Results of this research shows that cognitive- behavioral play therapy have an effect on reducing symptoms of behavioral problems in disobedient students and can be used as an effective intervention to eliminate or decrease these problems. SOURCE: URMIA MED J 2014: 25(3): 267 ISSN: 1027-3727
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سهیلا صفری | soheila safary
department of psychology of children with special needs, faculty of educational sciences amp; psychology, university of isfahan, isfahan, iran, tel 989137375341
اصفهان، خیابان هزار جریب، دانشگاه اصفهان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. تلفن 09137375341
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

سالار فرامرزی | salar faramarzi
university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

احمد عابدی | ahmad abedi
university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-471&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات