این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۲۵۸-۲۶۷
عنوان فارسی
تأثیر بازی درمانی شناختی - رفتاری بر نشانههای رفتاری دانش آموزان نافرمان
چکیده فارسی مقاله
پیشزمینه و هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر بازی درمانی شناختی- رفتاری بر مشکلات رفتاری دانش آموزان نافرمان بود.مواد و روشها: روش پژوهش از نوع آزمایشی بوده و از طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. نمونهگیری به روش تصادفی چندمرحلهای انجام شد و کودکانی که با توجه به ملاکهای DSM -IV اختلال نافرمانی مقابلهای را داشتند، شناسایی و از میان آنها 30 نفر بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه SNAP- IV (فرم معلم) بود که توسط معلمان تکمیل گردید. سپس کودکان گروه آزمایش در 10 جلسه یکساعته بازیدرمانی شرکت کردند. برای تجزیهوتحلیل آماری دادهها نیز از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد.یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که در مرحله پسآزمون و پیگیری، بین دو گروه آزمایش و کنترل، در میزان مشکلات رفتاری دانش آموزان تفاوت معنیدار وجود دارد (001/0 ≤ P).نتیجهگیری: بنابر یافتههای این مطالعه، روش بازی درمانی شناختی- رفتاری، سبب کاهش مشکلات رفتاری در دانش آموزان نافرمان میشود و میتوان از آن بهعنوان یک روش مداخله ای مؤثر سود جست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازیدرمانی، رویکرد شناختی- رفتاری، دانش آموزان نافرمان
عنوان انگلیسی
EFFECTIVENESS OF COGNITIVE- BEHAVIORAL PLAY THERAPY ON BEHAVIORAL SYMPTOMS OF DISOBEDIENT STUDENTS
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: The present research was conducted to study the effect of cognitive- behavioral play therapy on Behavioral Problems of disobedient students. Materials & Methods: This research was experimental, and a pre-test, post-test, follow-up with control group design were applied. By using multistage sampling, 30 third-grade students who met DSM-IV criteria for oppositional defiant disorder were selected and randomly divided into control and experimental groups. SNAP- IV Rating Scale (Teacher Form) was used to measure of behavior problems of children's and was completed by their teachers. Then, the experimental group received play therapy for 10 one-hour sessions. For statistical data analysis, covariance analysis is used. Results: Results indicated that there is a meaningful difference between the rate of behavioral problems of students in both control and experimental group in post-test and follow up stage (p≤0/001). Conclusion: Results of this research shows that cognitive- behavioral play therapy have an effect on reducing symptoms of behavioral problems in disobedient students and can be used as an effective intervention to eliminate or decrease these problems. SOURCE: URMIA MED J 2014: 25(3): 267 ISSN: 1027-3727
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سهیلا صفری | soheila safary
department of psychology of children with special needs, faculty of educational sciences amp; psychology, university of isfahan, isfahan, iran, tel 989137375341
اصفهان، خیابان هزار جریب، دانشگاه اصفهان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. تلفن 09137375341
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سالار فرامرزی | salar faramarzi
university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
احمد عابدی | ahmad abedi
university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-471&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات