این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
تحقیق در علوم دندانپزشکی
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی تاثیر دو روش آموزش بهداشت دهان بر میزان آگاهی دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
خلاصه:سابقه و هدف: آموزش بهداشت دهان و دندان در مدارس با کمک مربیان بهداشت ومعمولا با استفاده از ماکت انجام میگیرد.امروزه، بکارگیری فیلم های کارتون مورد توجه قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر مقایسه روش جدید با روش مرسوم و گروه شاهد آنها در ارتقاء آگاهی دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی در یکی از دبستان های شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. مواد و روش ها: این درمطالعه کارآزمایی بالینی، به کلاس های ششم ابتدایی پرسشنامه ای حاوی 6 سوال چهار جوابی داده شد. نمره سوالات به عنوان نمره پیش از آموزش ثبت گردید.سپس به طور تصادفی دانش آموزان به موارد شاهد(بدون آموزش) و مورد 1( آموزش توسط فیلم انیمیشن و مورد 2 (ماکت) تقسیم شدند و بر اساس نوع گروه مورد ، آموزش ها داده شد.پس از گذشت سه هفته مجددا سوالات پرسشنامه قبلی بین دانش آموزان توزیع گردیدو نمره آن به عنوان امتیاز پس از آموزش ثبت شد. با استفاده از آزمون MC-Nemar(داخل گروهی) و chi-square (بین گروهی) تغییرات آگاهی گروهها مقایسه گردید. یافته ها: میزان آگاهی گروه ماکت و انیمیشن قبل از آموزش به ترتیب 2/48% و 3/33% بود که پس از آموزش، به 3/46% و 7/59% رسید. هر دو روش آموزش نسبت به گروه شاهد در افزایش آگاهی موثر بود(P< 0.01) ولی تفاوت بین دو گروه معنی دار نبود. (P< 0.6). نتیجه گیری: بنظر می رسد تاثیر این دو روش آموزش در ارتقا آگاهی به یک اندازه باشد. پیشنهاد می گردداستفاده از فیلم که به دفعات می تواند تکرار شود و مقرون به صرفه است ، جایگزین استفاده از ماکت توسط نیروی انسانی گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، بهداشت دهان، انیمیشن، دانش آموز.
عنوان انگلیسی
Effect of Two Oral Hygiene Learning Methods on Knowledge Among The Last Elementary Class Students
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: Background & Aim: oral hygiene instruction is usually done by hygienist mentors at schools via artificial models. Today, use of animation films is considered. The goal of this research was to compare new method with the traditional method to assess knowledge among students at the last elementary class in one of the schools in Tehran. Materials and Methods: In this clinical trial study, a multiple choice questionnaire with 6 questions was given to the students and the score was recorded as "pre-test" score. Then the students were randomly divided to the control and test groups (learning by educational film or artificial models). After 3 weeks of teaching, the questionnaire was answered again by the students and the score was recorded as "post-test" score. Mc-nemar and Chi-squared statistical analysis were used to interpret the results. Results: Knowledge before learning in the artificial models & animation film was 48.2% and 33.3% respectively and after learning these percentage changed to 64.3% & 59.7%. Both learning methods showed positive result to promote knowledge (P< 0.01), although there was no significant difference between these two methods (P< 0.6). Conclusion: It seems, the two learning methods showed the same improved knowledge among the test groups. It could be suggested the animation film could be replaced for artificial models due to its repeatability and cost effective advantage.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
learning, oral hygiene, animation, student.
نویسندگان مقاله
فرنا سیار | Ferena Sayar
Islamic azad University of Medical Sciences, School of Dentistry
دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پرشکی آزاد اسلامی تهران
بهاره حاتمی | Bahare Hatamy
private practice
مطب شخصی
نسرین آخوندی | Nasrin Akhondi
Islamic Azad University, Tehran south branch
دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب
محمد صادق نظری | Mohammad Sadegh Nazari
Private practice
مطب شخصی
ساندرا مهرعلیزاده | Sandra Mehralizadeh
Islamic azad University of Medical Sciences, School of Dentistry
دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پرشکی آزاد اسلامی تهران
ناصر ولایی | Naser Valaei
Mazandaran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی مازندران
نشانی اینترنتی
http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-42-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پریو
نوع مقاله منتشر شده
مطالعه اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات