این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۴، شماره ۱۲، صفحات ۹۶۶-۹۷۶

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی - رفتاری بر سلامت عمومی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲
چکیده فارسی مقاله پیش زمینه و هدف: دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است که با مشکلات روان‌شناختی به ویژه خشم رابطه‌ی زیادی دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر سلامت عمومی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود. مواد و روش کار: در یک تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون، از بین 200 بیماران دیابتی نوع 2 مراجعه کننده به یک مطب خصوصی در تهران، تعداد 28 نفر که پس از پاسخ گویی به پرسشنامه حالت- صفت بیان خشم 2، در این آزمون نمره‌ی بالا کسب کرده بودند به روش نمونه گیری داوطلبانه‌ی در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه‌ی 90 دقیقه‌ای در دوره‌ی آموزش مدیریت خشم که به شیوه شناختی- رفتاری برگزار شد، شرکت نمود اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش پرسشنامه سلامت عمومی 28 سؤالی بود که در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه اجرا گردید. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکوا) استفاده شد.یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی- رفتاری موجب افزایش سلامت عمومی گروه آزمایش شده است. بحث و نتیجه گیری: آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی- رفتاری می‌تواند در بهبود سلامت عمومی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اثربخش باشد. بنابراین ارائه‌ی چنین آموزش‌هایی در کنار سایر مداخلات پزشکی به عنوان بخشی از درمان و مراقبت جامع دیابت، توصیه می‌گردد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی THE EFFECT OF COGNITIVE BEHAVIORAL ANGER MANAGEMENT TRAINING ON GENERAL HEALTH OF PATIENTS WITH TYPE 2 DIABETES
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: Diabetes is one of the most prevalent chronic illnesses that are closely associated with psychological problems, particularly anger. The aim of the present study was to determine the effectiveness of cognitive-behavior anger management training program on general health of patients with type 2 diabetes. Materials & Method: In a semi-experimental design, among 200 patients with type 2 diabetes referring to a clinic in Tehran, 28 patients with high score in State and Trait Anger Expression Inventory-2 were selected through voluntary accessible sampling. Participants were randomized to experimental and control group. The experimental group participated in 90 minutes of cognitive-behavior anger management training in 10 weeks and the control group received no intervention. To evaluate the effects of intervention, General Health Questionnaire (GHQ-28) was administered before and after intervention. The data were analyzed using statistically. Results: At the end of the intervention, general health of the experimental group was significantly enhanced. Conclusion: Cognitive-behavioral anger management training can be efficient in enhancing general health in patients with type 2 diabetes. So, it is recommended to integrate such trainings into comprehensive treatment of diabetes. SOURCE: URMIA MED J 2014: 24(12): 976 ISSN: 1027-3727
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نسترن شیرازی | nastaran shirazi
first floor, no. 18, setayesh 3, setayesh street, misagh street, ebrahimi street, marzdaran blvd, zip code 1463676731, tehran, iran, tel 98 21-44237095
تهران، بلوار مرزدارن، خیابان ابراهیمی، خیابان میثاق، خیابان ستایش، ستایش 3، پلاک 18، طبقه اول، کد پستی 1463676731، تلفن 09127621876

محمد اورکی | mohammad oraki
payame noor university
دانشگاه پیام نور، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

حسین زارع | hossein zare
payame noor university
دانشگاه پیام نور، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-434&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات