این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۴، شماره ۱۲، صفحات ۹۸۷-۹۹۵
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی "آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری " و"آموزش مهارتهای ارتباط با بیمار پایانی " بر افزایش کیفیت زندگی خانواده
چکیده فارسی مقاله
پیش زمینه و هدف: هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی "آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری " و "آموزش مهارتهای ارتباط با بیمار پایانی " بر افزایش کیفیت زندگی خانواده بیماران پایانی بود.مواد و روش کار:روش تحقیق از نوع آزمایشی(تجربی) و طرح پژوهشی از نوع نیمه آزمایشی(نیمه تجربی)سه گروهی-انتخاب تصادفی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بود. بستگان 30 بیمار پایانی بستری در بیمارستان آیت اله... خوانساری اراک به صورت تصادفی در سه گروه 10 نفری، شامل دو گروه آزمایش که گروه اول :آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری و گروه دوم: آموزش مهارتهای ارتباط با بیمار پایانی را دریافت کردند و گروه کنترل گمارده شدند. گروههای آزمایش به مدت 8 جلسه آموزشهای گروهی را دریافت کردند. در پیش آزمون، پس آزمون و دو ماه پس از پایان آموزش، آزمودنیها به پرسشنامه کیفیت زندگی (WHOQOL-BREEF) پاسخ دادند و دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که تفاوت معنیداری بین آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری با آموزش مهارتهای ارتباط با بیمار پایانی بر کیفیت زندگی خانواده 01/0p
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
THE COMPARISON OF EFFICACY OF" STRESS MANAGEMENT TRAINING THROUGH COGNITIVE BEHAVIORAL METHOD" AND" RELATIONSHIP SKILLS TRAINING WITH END-OF-LIFE PATIENT" ON INCREASE OF FAMILY LIFE QUALITY
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims : The purpose of this study was to compare the effectiveness of stress management training through cognitive behavioral method and relationship skills training with end of life patient for increasing life quality of end of life patients’ family. Materials & Methods : This quasi-experimental study was conducted by a pretest, post-test, and follow up. The relatives of 30 end of life admitted patients were randomly assigned into three equal groups. The first group received stress management training through cognitive behavioral method. The second group received relationship skills training with end of life patient. The third group didn’t receive any intervention and was the control group. Interventions were done by eight weekly training sessions in both intervention groups. Data were gathered by WHOQOL-BREEF questionnaire in pretest, post-test, and two months after the end of the training. The data were analyzed by analysis of variance and repeated measurements. Results : Findings showed the efficacy of both types of intervention but there was a significant difference (p< 0.01) between stress management training through cognitive behavioral method and relationship skills training with end of life patient on increasing family life quality in the follow up. Conclusion : Stress management training through cognitive behavioral method is more effective than relationship skills training on increasing the quality of family life. SOURCE: URMIA MED J 2014: 24(12): 995 ISSN: 1027-3727
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمیدرضا جمیلیان | hamid reza jamilian
department of psychiatry, arak university of medical sciences,
دانشگاه علوم پزشکی اراک، بیمارستان امیرکبیر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)
محمدرضا خوانساری | mohammadreza khansari
98 9188637220.
همدان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، تلفن 09188637220
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی همدان (Islamic azad university of hamadan)
ویکتوریا صفری | victoria safari
amirkabir hospital, arak university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی اراک، بیمارستان امیرکبیر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-436&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات