این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۴، شماره ۱۰، صفحات ۸۰۰-۸۱۱

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت‌های کیفت زندگی به شیوه گروهی بر شادکامی و سرزندگی سالمندان مرد شهر اهواز
چکیده فارسی مقاله پیش زمینه و هدف: : پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های مبتنی بر کیفیت زندگی بر شادکامی و سرزندگی سالمندان انجام شده است. روش: طرح پژوهش از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه آزمایش و گواه می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه بازنشستگان مرد مراجعه کننده به کانون بازنشستگان اهواز بوده است که از میان آن‌ها 30 نفر که از لحاظ شادکامی یک انحراف معیار از میانگین کمتر بودند، به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش و کنترل از لحاظ سن، سطح تحصیلات و وضعیت اقتصادی اجتماعی همگن بودند. گروه آزمایش 8 جلسه تحت درمان مبتنی بر کیفیت زندگی به شیوه‌ی گروهی قرار گرفتند اما گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه شادکامی آکسفورد و مقیاس سرزندگی رایان و فردریک بود که شرکت‌کنندگان در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون به سؤالات آن پاسخ دادند. از روش‌های آماری توصیفی و کوواریانس جهت تجزیه و تحلیل اثربخشی آموزش مبتنی بر کیفیت زندگی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاصل نشان داد که میان گروه آزمایش و کنترل از لحاظ متغیر شادکامی و سرزندگی تفاوت معنی‌داری وجود دارد(001/0P
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی THE EFFICACY OF QUALITY OF LIFE GROUP TRAINING ON HAPPINESS AND VITALITY OF AGED MEN
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: This research was conducted to study the efficacy of quality of life group training on happiness and vitality of aged men. Materials & Methods: The research method was semi-experimental with pre-post test and a control group. The samples consisted of 30 aged males who referred to Retiree’s Center in Ahvaz and one standard deviation below the mean in happiness scale was acquired from them. They were matched according to age, educational status, and other criteria considered in this research. Then randomly divided into two groups as experimental and control group. We used 8 sessions of quality of life group trainings in the experimental group but the control group didn’t receive any intervention. The instrument was Oxford Happiness Inventory. Results: The results revealed that there was a significant difference between two groups in happiness and vitality (P< 0/001). The rate of happiness and vitality in the experimental group compared with pretest and control group was significantly higher. Conclusion: According to the results of this research, quality of life training as the combined of positive psychology and cognitive behavioral therapy can increase the rate of happiness of aged men. SOURCE: URMIA MED J 2013: 24(10): 811 ISSN: 1027-3727
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نجمه حمید | najme hamid
shahid chamran university
گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

محمد وطن خواه | mohammad vatankhah
psychology department, shahid chamran university, ahvaz, iran tel 98 9139646900
اهواز، دانشگاه شهید چمران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی بالینی، تلفن 09139646900
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

مهناز مهرابی زاده هنرمند | mahnaz mehrabizadeh honarmad
shahid chamran university
گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-417&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات