این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۵۳-۵۸
عنوان فارسی
راهبردهای پیدا کردن معنی کلمه و تثبیت آن در یاد گیری انگلیسی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف این مطالعه بررسی راهبردهای اتخاذ شده توسط دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در یادگیری واژگان انگلیسی پزشکی میباشد. روش کار: در این مطالعه از 124 دانشجو پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی که 57 نفر مرد و 87 نفر زن بودند خواسته شد تا به پرسشنامه اشمیث ) 1997 ( پاسخ دهند دادهها با نرم افزار 17 SPSS تحلیل گردید. یافتهها: اول آنکه اکثر دانشجویان علوم پزشکی برای پیدا کردن معنی کلمات از راهبرد شماره 4 یعنی" از طریق عبارات موجود در متن معنی را حدس میزنم" استفاده میکنند و مفیدترین راهبرد برای پیدا کردن معنی کلمات استفاده از فرهنگ لغت دو زبانه است. همچنین در این مطالعه راهبرد اتخاذ شده توسط آنها در تثبیت معنی کلمه یعنی "کلمه )نه معنی آن( را چندین بار بطور شفاهی تکرار میکنم " از بالاترین در صد استفاده برخوردار است. مفیدترین راهبرد برای تثبیت معنی کلمه در بین آنها راهبردهای "یک تصویر از شکل کلمه را در ذهن ایجاد میکنم"، "در کلاس کلمههای جدید را یاد داشت میکنم تا با مطالعه، معنی آن تثبیت شود" و"در فاصله زمانی مختلف، چندین بار کلمه را مطالعه میکنم" میباشند. نتیجه گیری: با توجه به این که راهبرد اول دانشجویان در یادگیری انگلیسی برای پیدا کردن معنی کلمه "حدس معنی از متن" و استفاده از "فرهنگ لغت دو زبانه" میباشد بنابراین مدرسان باید ترتیبی اتخاذ کنند که دانشجویان بهتر بتوانند از این راهبرد استفاده کنند. به عبارت دیگر مهارت آنها را در حدس معنی کلمه با توجه متن و استفاده از فرهنگ لغت بالا ببرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژگان انگلیسی پزشکی پیدا کردن معنی کلمه تثبیت معنی کلمه
عنوان انگلیسی
Discovery and Consolidation Strategies in Learning Medical English at the North Khorasan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This study aimed at investigating the strategies adopted by North Khorasan University of Medical Sciences medical and paramedical students in learning English medical vocabulary. Methods: In this study, 124 students of North Khorasan University of Medical Sciences (37 males and 87 females) were asked to answer Schmitt's' (1997) questionnaire. The collected data were analyzed by the SPSS software. Results: The analysis of the data obtained from this study revealed significant points about the students' vocabulary learning behaviors. First, most of the students used strategy No. 4, "guess meaning from textual context" to discover the meaning of the words and students found strategy number 5, "use a bilingual dictionary", as the most useful. Moreover, the strategy adopted by Iranian students to consolidate the meaning of words, i.e. "verbal repetition", had the highest percentage of usage. The most useful consolidation strategies, according to the results of this study, were "image word's meaning", "take notes in class", and "continue to study words over time". Conclusions: The findings indicated that guessing the meaning from context and dictionary use strategies were the most popular strategies while asking the teacher for meaning was rarely used. Teachers should teach how to guess the meaning from context and to use dictionary in the class to increase vocabulary knowledge.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اکبر صولتی | Akbar Solati
پویان شکوری | Pouyan Shakouri
فاطمه پدیداران مقدم | Fateme Padidaran Moghadam
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-23&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-671466.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات