این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
ادیان و عرفان
، جلد ۵۰، شماره ۱، صفحات ۱۴۷-۱۷۰
عنوان فارسی
بررسی تربیت دینی صلح محور مبتنی بر کثرت گرایی دینی عرفانی
چکیده فارسی مقاله
شاخصههای مؤثّر ارتباطی جهان حاضر در پی واکاوی اصولی معیّن برای حل منطقی تعارضات فعلی و یا به تعبیری دیگر، ایجاد صلح میان انسانهاست. با توجّه به نقش دین در زندگی جوامع و وجود کثرتهای روزافزون دینی، استفاده از رویکردی فعّال و صلح محور در عرصۀ تربیت دینی یعنی عرفان، ضروری مینماید، از این رو مقالۀ حاضر بر آن است تا با استفاده از یک روش توصیفی ـ تفسیری، تربیت دینی صلحمحور مبتنی بر کثرتگرایی دینی عرفانی را بررسی کند و پرسشهای اصلی آن عبارتند از: 1) منظور از کثرتگرایی دینی مبتنی بر عرفان چیست؟ 2) تربیت دینی صلحمحور مبتنی بر کثرتگرایی دینی عرفانی چگونه تربیتی است؟ نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که بر اساس نوع نگاه تربیت دینی صلحمحور مبتنی بر کثرتگرایی دینی عرفانی، میتوان مؤلّفهها و پیشزمینههایی نظیر ایجاد روحیّهی همدلی و مهرورزی، گفتمان دینی، تساهل و تسامح یا مدارا و ایجاد روحیّۀ مسئولیّتپذیری میان پیروان ادیان را در نظر گرفت که در زمینۀ تربیت دینی، زمینهساز آشتی و تفاهم میان آنها گردیده و به صلح و همزیستی مسالمتآمیز بینجامد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تربیت دینی، صلحمحور، عرفان، کثرتگرایی دینی،
عنوان انگلیسی
Study of the peace- oriented religious education based on mystical religious pluralism
چکیده انگلیسی مقاله
The effective communication indicators of the world are based on a set of principles for the logical solution of the current conflict, or in other words, the creation of peace between human beings. Regarding the role of religion in the life of societies and the increasing presence of the multiplicity of religions, the use of an active and peaceful approach in the field of religious education, namely, mysticism is essential. Therefore, the present article seeks to study Peace-based religious education based on mystical religious pluralism, by using a descriptive-interpretative method. Its main questions are: 1) What is the meaning of mysticism based on pluralism? 2) How is peacemaking religious education based on mystical religious pluralism? The results of this study show that based on the type of peacemaking based on the mystical religious pluralism, we can consider components and backgrounds such as creating a sense of well-being, religious discourse, tolerance, a spirit of responsibility among followers of religions, which, in the field of religious education, provide the basis for reconciliation and mutual understanding and lead to peaceful coexistence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
mysticism, religious education, religious pluralism, peace
نویسندگان مقاله
محمَد میر |
دانشجوی دکتری فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز
بابک شمشیری |
دانشیار فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
https://jrm.ut.ac.ir/article_66435_12e3a044464088619093c6af9a5086f0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/586/article-586-671658.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات