این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۴۹-۱۶۷

عنوان فارسی تأثیر مؤلفه‌های شخصیت در اثر منسانی مدیران و سرپرستان شرکت توزیع برق استان قم
چکیده فارسی مقاله مدیران سازمان همواره در معرض انتخاب و انتصاب افراد هستند، اما عوامل متعددی می‌تواند در نگرش و انتخاب مدیران تأثیر گذارد. شخصیت مدیران و نگرش آن‌ها از یک طرف و مقولۀ اثر منسانی و درک شباهت متقابل با فرد انتخاب‌شونده، می‌تواند انتخاب مدیران را تحت تأثیر قرار دهد. این پژوهش ارتباط بین مؤلفه‌های شخصیت و اثر منسانی را بررسی می‌کند. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ مدیران و سرپرستان شرکت توزیع برق استان قم (80 نفر) است. ابزار پژوهش پرسش‌نامۀ استانداردی بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 38 عدد تعیین شد، اما به‌منظور افزایش اعتبار پژوهش، 66 پرسش‌نامه گردآوری شد. یافته‌ها حاکی است که مؤلفه‌های توافق و برون‌گرایی با اثر منسانی دارای همبستگی منفی‌اند. همچنین، اثر منسانی در بین زنان و مردان و در سطح مدیران و رؤسای ادارات تفاوت چندانی نداشت، اما میزان تحصیلات در کاهش اثر منسانی مؤثر بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اثر منسانی، برون‌گرایی، ثبات عاطفی، سازگاری، وظیفه‌شناسی،

عنوان انگلیسی Effect of Big Five Factors of Personality on Similar–to–me Effect (Managers and Supervisors of electrical distribution companies of Qom)
چکیده انگلیسی مقاله Managers are consistently choosing and hiring staff. However choosing Managers are affected by sum factors. Personality and attitude of the managers and effect of Similar–to–me affects selection of managers. This is the first study that examines the relationship between personality characteristics and Similar–to–me effect. The study population consisted of all managers and supervisors electricity distribution companies in Qom. Research tool is the questionnaire which consists of personality of Goldberg questionnaire and Similar–to–me questionnaire. With using the Cochran formula, sample size of 38 patients was assessed but to enhance the credibility of the study and with good cooperation, 66 people responded to the questionnaires. Outcomes show that Extraversion and Agreeableness factors of personality have negative correlation with Similar–to–me effect and education can decrease the similar–to–me effect.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یوسف صادقی |
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

حسین خنیفر |
استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_65647_baf5c0087c0c67524bb86ded489cf0a6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-672845.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات