این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۲۵۹-۲۸۲
عنوان فارسی
الگوی ساختاری تأثیر اعتماد سازمانی در خودکارآمدی شخصی با میانجیگری خودکارآمدی جمعی معلمان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل خودکارآمدی شخصی معلمان از روی اعتماد سازمانی و خودکارآمدی جمعی آنان انجام شد. در این پژوهش، 255 معلم از مدارس ابتدایی شهر بجستان، به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای استفادهشده در این پژوهش، فرم کوتاهمقیاس احساس کارآمدی معلمان طراحیشده از سوی شان-موران و ولفلک هوی (2001)، مقیاس اعتماد کارکنان طراحیشده از سوی هوی و شان-موران (2003) و مقیاس باور کارآمدی جمعی معلم طراحیشده از سوی شان-موران و بار (2004) بود. یافتهها نشان داد بین مؤلفههای اعتماد معلمان و خودکارآمدی شخصی آنان، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (01/0 p<). شاخصهای مختلف برازش مدل تدوینشده نیز گویای مناسبت مدل با دادهها بود. مطابق با مدل تدوینشده، مسیر مستقیم اعتماد سازمانی به خودکارآمدی شخصی معلم، منفی، جزئی و غیرمعنادار (071/0 =P و 190/0-=β) بود، اما مسیر غیرمستقیم اعتماد سازمانی به خودکارآمدی شخصی معلم با واسطۀ خودکارآمدی جمعی معلم، مثبت، بزرگ و معنادار بود (001/0 p< و 517/0=β). مسیر مستقیم اعتماد سازمانی به خودکارآمدی جمعی معلم نیز مثبت، بزرگ و معنادار بود (001/0< P و 672/0=β). یافتههای پژوهش، اهمیت بافت اجتماعی سازمان در تأثیر اعتماد در کارآمدی شخصی اعضا را نمایان میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتماد سازمانی، خودکارآمدی شخصی معلم، خودکارآمدی جمعی معلم،
عنوان انگلیسی
Structural model of organizational trust on personal self-efficacy with mediation the collective teachers’ self-efficacy
چکیده انگلیسی مقاله
This study carried out to modeling teachers' personal efficacy with organizational trust and their collective efficacy. In this study, 255 teachers from elementary schools in Bajestan were selected with multistages sampling method. The instruments of study were Teacher sense of efficacy scale (short form) developed by Tschannen-Moran & Wolfolk Hoy (2001), Faculty Trust Scale developed by Hoy & Tschannen-Moran (2003) and Collective teacher belief scale developed by Tschannen-Moran & Barr (2004). Results showed that there are positive and significant correlations between components of organizational trust and teacher self-efficacy (P
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسنعلی ویس کرمی |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
عزتالله قدم پور |
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
محمدرضا متقینیا |
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_65651_73a11bc04566dcdd412ee7114fb7388f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-672850.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات