این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۰، شماره ۱۰، صفحات ۸۹۹-۹۱۲

عنوان فارسی مقایسه اثر‌بخشی درمان‌بین فردی و فراشناختی بر کاهش نشانه‌های اختلال هراس اجتماعی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ماهیت چند بعدی و پیچیده اختلال هراس اجتماعی ، برنامه‌ریزی و به‌کارگیری ، کارایی مقایسه درمانها را ایجاب می‌کند.هدف از این پژوهش مقایسه اثر بخشی درمان بین‌فردی و فراشناختی در کاهش نشانه‌های هراس اجتماعی می‌باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی و از نوع طرحهای پیش‌آزمون- پس‌آزمون است که در آن از بین بیماران دچار هراس اجتماعی ، نمونه 45 نفری انتخاب شدند. و به صورت تصادفی به سه گروه درمان بین‌فردی، فراشناختی و گروه کنترل(لیست انتظار) اختصاص داده شدند. جلسات درمانی در قالب گروههای 15 نفری در طول 8 جلسه برگزار شد. ابزار‌های مورد استفاده در این مطالعه ، شامل پرسشنامه هراس اجتماعی(SPIN )، مقیاس اضطراب در تعاملات اجتماعی(SIAS) ، فرم تجدید نظر شده مقیاس ، ترس از ارزیابی منفی( BFNE-II) و مصاحبه تشخیصی روانپزشکی مبتنی بر (SCID) DSM-IV بودند که در مرحله پیش آزمون و پس آزمون توسط افراد تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره(MANCOVA (و آزمون بونفرنی به منظور مقا یسه تفاضل نمرات پیش آزمون و پس آزمون متغیر ها در گروههای آزمایشی و گواه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروههای آزمایشی ( درمان بین فردی و فراشناختی) با گروه کنترل( لیست انتظار) وجود دارد(001/0>P). هم چنین نتایج بیانگر این است که هر دو درمان گروهی بین فردی و فراشناختی به طور مساوی بر کاهش نشانه های هراس اجتماعی، اضطراب درتعاملات و ترس از ارزیابی منفی اثر بخش بوده است(001/0>P). و اندازه اثر آن به ترتیب 49/0 ، 75/0و 95/0 می باشد. نتیجه گیری: با توجه به اثر بخشی هر دو درمان بر علائم هراس اجتماعی ،این روش درمانی می‌تواند برای مراجعانی که جهت دریافت درمان اثر بخش به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند، گزینه مناسبی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان بین فردی، درمان فراشناختی، هراس اجتماعی

عنوان انگلیسی A Comparison of the Effectiveness of Interpersonal and Metacognitive Therapies for Social Phobia Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & aim: Multidimensional and complex nature of social phobia disorder requires assessment, efficacy and comparison of treatment. The present study aimed to investigate the effectiveness of interpersonal and metacognitive group therapy. in reducing symptoms of social phobia Method: This study is an experimental research and the design of study is pre-test- post-test in which 45 patients suffering from social phobia disorder were selected and randomly assigned to three groups of interpersonal , metacognitive and control . Therapy sessions in groups of 15 people in 8 meeting held .The tools used in this study included the Social Phobia Inventory(SPIN) Social Interaction Anxiety Scale(SIAS) and the Brief Fear Negative Evaluation Scale Revised Version(BFNE-II) and the Structured Clinical Interview for DSM-IV(SCID)is that in the pre-test and post-test were completed by patients.Data was statically analyzed Multivariate Covariance analysis (MANCOVA) and Bonferroni post hoc test to compare difference scale scores pre test-post test variables were used in the experimental and control groups. Results:The results showed that there is significant differences between experimental (interpersonal and metacognitive Therapy) and control group( waiting list) (P< 0/001).Also results showed that both interpersonal and metacognitive group therapies were equally effective on the symptom of social phobia disorder, social interaction anxiety and fear of negative evaluation(P< 0/001) and its effect size by order of was 0/49, 0/75,0/95. Conclusion: Given the effectiveness of both treatment on social phobia symptoms can be relevant option for clients who go to counseling centers for an effective treatment .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی رضا شیرازی تهرانی | a shirazitehrani
department of psychology, lurestan university , lurestan, iran
گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)

فضل اله میر دریکوند | f dirikvand
department of psychology, lurestan university , lurestan, iran
گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)

محمد علی سپهوندی | ma sepahvandi
department of psychology, lurestan university , lurestan, iran
گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-355-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات