این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۲، شماره ویژه‌نامه، صفحات ۱-۱

عنوان فارسی جایگاه تفکرانتقادی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران
چکیده فارسی مقاله هدف مقاله حاضر، بررسی جایگاه تفکرانتقادی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران است. به همین منظور در این پژوهش که نوعی مطالعه ارزشیابی است از فعالیت تحلیل محتوا استفاده شده است و به دلیل اینکه محقق خود شخصا به مطالعه و جستجوی ملاک ها و شاخص ها می پردازد از روش توصیفی بهره گرفته شده است.در پژوهش ، ابتدا با بررسی ادبیات و پیشینه موضوع ،مولفه های مشترک تفکر انتقادی از دیدگاه نظریه پردازان و پژوهشگران مختلف مشخص گردید ، در این قسمت از طبقه بندی تجدید نظر شده بلوم به عنوان نظریه غالب بهره گرفته شد و سه طبقه آخر آن یعنی تجزیه و تحلیل، ارزشیابی و ترکیب (آفریدن) به عنوان مولفه های مشترک جهت بررسی انتخاب گردید. روایی مولفه های انتخاب شده توسط سه تن از متخصصین رشته مورد تایید قرار گرفت .ضریب پایایی که با روش بازآزمایی انجام شد در این پژوهش برابر 96 % است.از بین جامعه پژوهش ، سند برنامه درسی ملی بصورت نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب گردید .یافته های حاصل از پژوهش نشان می دهد که بطور کلی در متن و محتوای سند برنامه درسی ملی توجه به مولفه های تفکر انتقادی یکسان نبوده و توجه و تاکید به مولفه ترکیب(آفریدن ) با 43 % نسبت به سایر مولفه ها بیشتر است و مولفه ارزشیابی با 38 % در درجه دوم و مولفه تجزیه و تحلیل با 19 % در درجه سوم میزان توجه و تاکید قرار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی،اسناد بالادستی،آموزش و پرورش ایران،

عنوان انگلیسی The Position of Critical Thinking in Upper Documents of Education in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Abstract The purpose of this article is to investigate the predictive point of view in the upstream documents of Iranian education. For this purpose, in this research, which is a kind of evaluation study, content analysis is used and the descriptive method is used because of the fact that the researcher personally studies and searches criteria and indexes. In the first research, Literature and subject background, the components of critical thinking were identified from the viewpoint of various theorists and researchers. In this section, Bloom's revised classification was used as the dominant theory, and its last three categories, analysis, evaluation and composition (Creation) was selected as a joint component for review. Validity of selected components was confirmed by three field specialists. The reliability coefficient, which was performed with a re-test method, is 96% in this research. Among the research community, the national curriculum document was selected as a sample by purposeful sampling. The results of the research show that, in general, the text and content The national curriculum document does not pay the same attention to the critical thinking components and the emphasis on the composition component (creation) is higher by 43% than the other components, and the component of evaluation is second to 38% and the analysis component with 19% Third grade is the focus and emphasis.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات