این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
ارمغان دانش
، جلد ۲۰، شماره ۷، صفحات ۶۳۹-۶۵۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مبتنی بر تلفیق تحلیل تعاملی ـ شناختی بر رضایت زناشویی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: یکی از جنبههای مهم هر نظام زناشویی رضایتی است که هر یک از زوجین در ازدواج تجربه میکنند. با توجه به اهمیت کاربرد رویکردهای التقاطی در این زمینه، این پژوهش به منظور بررسی تأثیر روش روانی ـ آموزشی تحلیل تعاملی ـ شناختی بر رضایت زناشویی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه مداخلهای با استفاه از روش نمونهگیری در دسترس با جایگزینی تصادفی در سال 89ـ1388 در 10 زوج در گروه آزمایشی و 10 زوج در گروه گواه انجام شد. آزمودنیها بهصورت تصادفی از بین زوجهایی که به مراکز مشاوره تحت نظارت سازمان بهزیستی شهرستان یزد مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت آموزش تحلیل تعاملی ـ شناختی قرار گرفتند و بر روی گروه گواه مداخلهای اعمال نشد. رضایت زناشویی با استفاده از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ، قبل و بعد از مداخله اندازهگیری شد. در نهایت دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: دوره روانی ـ آموزشی روش تحلیل تعاملی ـ شناختی بهطور معنیدار(05/0>p) موجب افزایش رضایت زناشویی در خرده مقیاسهای ویژگیهای شخصیتی، فعالیتهای مربوط به اوقات فراغت و نقشهای مربوط به برابری زن و مرد در پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ شد. نتیجهگیری: تحلیل تعاملی ـ شناختی با آموزش در مورد تنظیم روابط، همچنین تغییر شناختهای ناکارآمد که در نتیجه روابط زناشویی مخرب ایجاد یا تشدید شده، با تغییر عوامل درون فردی و میان فردی باعث افزایش میزان رضایت زناشویی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل تعاملی- شناختی، رضایت زناشویی، زوجها
عنوان انگلیسی
fficacy of the Education Based on the Integration of Transactional-cognitive Analysis on Marital Satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله
Backgrounds and aim: one of the most important aspects of every marital system is the satisfaction experienced by both sides. With respect to the importance of applying integrative approaches in such an issue, this study was conducted in order to investigate the effect of mental-educational method of interactive-cognitive analysis on marital satisfaction. Methods: The present interventional study was conducted based on the method of in access sampling with random replacement (2007-2008) with ten couples in experimental group and 10 couples in control group. Examinees were randomly picked out of couples referred to consulting centers of Yazd Wellbeing Organization. Experimental group underwent education based on the integration of Transactional-cognitive analysis, while control group did not receive any treatment. Marital satisfaction was evaluated by means of Enrich Marital Satisfaction Questionnaire, before and after intervention. Results: Mental-educational method of interactive-cognitive analysis, significantly (P0.05>) increased marital satisfaction in terms of sub-scales of personal traits, leisure activities, and roles related to man-woman equality. Conclusion: It can be concluded that Transactional-cognitive analysis with an education on relation setting, as well as verifying malfunctioning cognitions resulted from or escalated due to destructive marital relations, leads to an increase in marital satisfaction, with altering inter and intra-personal factors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی خان آبادی | m khanabadi
department of counseling, allameh tabatabai university, tehran, iran
گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نگین انباری میبدی | n anbari meybodi
department of psychology, university of semnan, semnan, iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
فردوس مهدی زاده | f mahdizadeh
family counseling, kharazmi university, tehran, iran
گروه مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-567&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات