این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
ارمغان دانش
، جلد ۲۰، شماره ۵، صفحات ۴۳۳-۴۴۳
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مدیریت شناختی ـ رفتاری استرس بر بهزیستی روانشناختی و رضایت از مدرسه دختر ان نوجوان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: نوجوانی دورهای مهم از رشد انسانهاست که در طول این دوره نوجوانان با عوامل استرسزای متعددی کنار میآیند. بنابراین اغلب تصور بر این است که نوجوانی زمان فشار و استرس است. استرس یکی از جنبههای زندگی روزانه نوجوانان است که می-تواند موجب مشکلات جسمی و روانشناختی گردد. هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت شناختیـ رفتاری استرس بر بهزیستی روانشناختی و رضایت از مدرسه دختران نوجوان شهر ارومیه بود. روش بررسی: این پژوهش به صورت نیمه تجربی با طرح پیش و پس آزمون با دو گروه است. جامعه آماری شامل؛ دختران نوجوان سوم راهنمایی در محدوده سنی 15-14 سال شهر ارومیه در سال تحصیلی 90-89 میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 30 نفر از آنها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و به طور کاملاً تصادفی در دو گروه 15 نفری ( یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) وارد شدند. برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی و مقیاس رضایت از زندگی( مؤلفه رضایت از مدرسه) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و تی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نمرات پسآزمون بهزیستی روانشناختی و رضایت از مدرسه در دو گروه تفاوت معنیدار داشته است. تفاوت بین تفاضل نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروههای آزمایش و گواه در متغیر بهزیستی روانشناختی در سطح 01/0 >p معنیدار بود. تفاوت بین تفاضل نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروههای گواه و آزمایش در متغیر رضایت از مدرسه در سطح 05/0>p معنیدار بود. نتیجهگیری: آموزش تکنیکهای شناختی ـ رفتاری مدیریت استرس میتواند باعث ارتقاء بهزیستی روانشناختی و رضایت از مدرسه شود. میتوان از روش مدیریت شناختیـ رفتاری استرس به عنوان روشی مستقل و یا در کنار سایر درمانها در جهت افزایش رضایت از مدرسه و بهزیستی روانشناختی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نوجوان، مدیریت استرس، رضایت از مدرسه
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Stress Management Training on Psychological Well-being and School Satisfaction on Teenage Girls
چکیده انگلیسی مقاله
Background & aim: Adolescence is an important period of human development. Adolescents have to cope with various common stressors. Therefore, adolescence often has been thought of as a peak time of stress. Stress is one of the aspects of a students’ daily life. Stress can lead to physical and psychological complications. The aim of this study was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral stress management training on school psychological well-being and school satisfaction on teenage girls in Urmia, Iran. Methods: The present quasi experimental pretest-posttest plan with 2 groups was selected to conduct this study and well-being and life satisfaction (school satisfaction component) questionnaires were used to collect data. The population of this study was adolescent girls aged 15-14 years in the 2010-2011 academic years. Thirty female students were selected through random sampling technique. They were placed in 2 groups of 15 subjects ( 1 control group and 1 experimental group). After the Pre-test, the participants in experimental group were given cognitive-behavioral techniques training for 1/5 hours in 10 session. The control group did not received any training in all these session. After these sessions, the groups were evaluated once again. Results: analysis of t-test showed that post-test well-being and school satisfaction of 2 groups showed a meaningful difference. Difference between pre-test and post-test score in experimental group and control group in psychological well-being was significant (p= 0/01). It could be claimed that results were product of operation (99% level of confidence). Also, the difference between pre-test and post-test score in experimental group and control group in psychological well-being was significant (p= 0/95). It could be claimed that results were product of operation (95% level of confidence). Conclusion: training of cognitive-behavioral stress management techniques increased well-being and school satisfaction in experimental group in comparison with control group. Cognitive-behavioral stress management training could be used as an independent manner and/or with other therapies to increase school satisfaction and psychological well-being.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Teenage, Stress management, School satisfaction.
نویسندگان مقاله
فرزانه قدیری بهرام آبادی | f ghadiri bahram abadi
department of educational science, literature faculty, urmia university, iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه ،ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
فرزانه میکاییلی منیع | f michaeli manee
2department of educational science, literature faculty, urmia university, urmia, iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه ،ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
نشانی اینترنتی
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-571&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات