این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۰، شماره ۵، صفحات ۴۳۳-۴۴۳

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مدیریت شناختی ـ رفتاری استرس بر بهزیستی روان‌شناختی و رضایت از مدرسه دختر ان نوجوان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: نوجوانی دوره‌ای مهم از رشد انسان‌هاست که در طول این دوره نوجوانان با عوامل استرس‌زای متعددی کنار می‌آیند. بنابراین اغلب تصور بر این است که نوجوانی زمان فشار و استرس است. استرس یکی از جنبه‌های زندگی روزانه نوجوانان است که می-تواند موجب مشکلات جسمی و روان‌شناختی گردد. هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت شناختی‌ـ رفتاری استرس بر بهزیستی روان‌شناختی و رضایت از مدرسه دختران نوجوان شهر ارومیه بود. روش بررسی: این پژوهش به صورت نیمه تجربی با طرح پیش و پس آزمون با دو گروه است. جامعه آماری شامل؛ دختران نوجوان سوم راهنمایی در محدوده سنی 15-14 سال شهر ارومیه در سال تحصیلی 90-89 می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی تعداد 30 نفر از آن‌ها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و به طور کاملاً تصادفی در دو گروه 15 نفری ( یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) وارد شدند. برای اندازه‌گیری متغیرها از پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی و مقیاس رضایت از زندگی( مؤلفه رضایت از مدرسه) استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل و تی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نمرات پس‌آزمون بهزیستی روان‌شناختی و رضایت از مدرسه در دو گروه تفاوت معنی‌دار داشته است. تفاوت بین تفاضل نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه‌های آزمایش و گواه در متغیر بهزیستی روان‌شناختی در سطح 01/0 >p معنی‌دار بود. تفاوت بین تفاضل نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه‌های گواه و آزمایش در متغیر رضایت از مدرسه در سطح 05/0>p معنی‌دار بود. نتیجه‌گیری: آموزش تکنیک‌های شناختی ـ رفتاری مدیریت استرس می‌تواند باعث ارتقاء بهزیستی روان‌شناختی و رضایت از مدرسه شود. می‌توان از روش مدیریت شناختی‌ـ رفتاری استرس به عنوان روشی مستقل و یا در کنار سایر درمان‌ها در جهت افزایش رضایت از مدرسه و بهزیستی روان‌شناختی استفاده کرد. ‌‌‌
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوجوان، مدیریت استرس، رضایت از مدرسه

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Stress Management Training on Psychological Well-being and School Satisfaction on Teenage Girls
چکیده انگلیسی مقاله Background & aim: Adolescence is an important period of human development. Adolescents have to cope with various common stressors. Therefore, adolescence often has been thought of as a peak time of stress. Stress is one of the aspects of a students’ daily life. Stress can lead to physical and psychological complications. The aim of this study was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral stress management training on school psychological well-being and school satisfaction on teenage girls in Urmia, Iran. Methods: The present quasi experimental pretest-posttest plan with 2 groups was selected to conduct this study and well-being and life satisfaction (school satisfaction component) questionnaires were used to collect data. The population of this study was adolescent girls aged 15-14 years in the 2010-2011 academic years. Thirty female students were selected through random sampling technique. They were placed in 2 groups of 15 subjects ( 1 control group and 1 experimental group). After the Pre-test, the participants in experimental group were given cognitive-behavioral techniques training for 1/5 hours in 10 session. The control group did not received any training in all these session. After these sessions, the groups were evaluated once again. Results: analysis of t-test showed that post-test well-being and school satisfaction of 2 groups showed a meaningful difference. Difference between pre-test and post-test score in experimental group and control group in psychological well-being was significant (p= 0/01). It could be claimed that results were product of operation (99% level of confidence). Also, the difference between pre-test and post-test score in experimental group and control group in psychological well-being was significant (p= 0/95). It could be claimed that results were product of operation (95% level of confidence). Conclusion: training of cognitive-behavioral stress management techniques increased well-being and school satisfaction in experimental group in comparison with control group. Cognitive-behavioral stress management training could be used as an independent manner and/or with other therapies to increase school satisfaction and psychological well-being.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teenage, Stress management, School satisfaction.

نویسندگان مقاله فرزانه قدیری بهرام آبادی | f ghadiri bahram abadi
department of educational science, literature faculty, urmia university, iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه ،ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

فرزانه میکاییلی منیع | f michaeli manee
2department of educational science, literature faculty, urmia university, urmia, iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه ،ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-571&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات