این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۲۱۰-۲۱۹

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر حضور ذهن بر بهبود تنظیم شناختی هیجان در اختلال افسردگی اساسی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اختلال افسردگی اساسی یکی از اختلالات روانی شایع است که نحوه تنطیم شناختی هیجان در رشد یا کاهش علایم این اختلال تأثیر می‌گذارد. از آنجا که تنظیم شناختی هیجان در برخورد کارآمد با مشکلات زندگی نقش مهمی ‌را ایفا می‌کند، اختلال در آن موجب آشفتگی‌های هیجانی از جمله افسردگی اساسی می‌شود. هدف از انجام این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر حضور ذهن بر بهبود تنظیم شناختی هیجان در اختلال افسردگی اساسی است. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی و به صورت پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با دو گروه است. سی نفر از افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی در مرکز بهداشت و مشاوره مجتمع آموزش عالی اسفراین به طور تصادفی انتخاب شدند و به دو گروه 15 نفری اختصاص یافتند و هر گروه طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت درمان شناختی‌ـ رفتاری و مبتنی بر حضور ذهن قرار گرفتند و با استفاده از مصاحبه تشخیصی بالینی و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و لگرستیمورد مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: بین روش درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر حضور ذهن از نظر تأثیر بر بهبود تنظیم شناختی هیجان تفاوت معنی‌داری وجود دارد، نتایج آزمون تی و مقایسه میانگین‌های نمره تفاوت بین پیش‌آزمون و پس‌‌آزمون نشان داد که روش درمان مبتنی بر حضور ذهن در بهبود تنظیم شناختی هیجان در افراد مبتلا به افسردگی اساسی، مؤثرتر از روش درمان شناختی رفتاری است(85/2-=t، 008/0=p). نتیجه‌گیری: روش‌های درمانی شناختی ـ رفتاری و مبتنی بر حضور ذهن بر بهبود تنظیم شناختی هیجان مؤثرند که روش مبتنی بر حضور ذهن به این دلیل که توجه به احساسات فعلی و پرهیز از قضاوت در مورد خود را مورد تأکید قرار می‌دهد، می‌تواند در استفاده از راهکارهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان به وسیله بیماران مبتلا به افسردگی اساسی، مؤثرتر از روش شناختی رفتاری واقع شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شناختی، رفتاری، حضور ذهن، هیجان، افسردگی

عنوان انگلیسی Comparison of the Efficacy of Cognitive Behavior Therapy and Mindfulness-based Therapy in Improving Cognitive Emotion Regulation in Major Depressive Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background & aim: Major depression disorder is one of the common mental disorders that the way of cognitive emotional regulation influences in development or reducing symptoms of this disorder. Since cognitive emotional regulation plays an important role in coping with life problems, this disorder causes emotional disturbances such as major depression. The aim of this study was to compare the efficacy of cognitive behavior therapy and mindfulness-based therapy to improve cognitive emotion regulation in Major depressive disorder Methods: the present experimental study was conducted using a pretest- posttest approach with two groups. 30 participants with major depression disorder in Sfarayen counseling and higher education centers were randomly selected and divided in two groups of 15. Each group was under cognitive-behavior and based on mindfulness treatment during 8 sessions, each 90 minutes. They were analyzed using clinical diagnostic interview and cognitive emotional regulation questionnaire. Independent t-test was used for data analysis. Results: t-test results and comparison of differences between pretest and posttest scores indicated that mindfulness-based therapy in improving cognitive emotion regulation in patients with major depression was more effective than cognitive-behavioral therapy (t= -2/85, p=0/008). Conclusion: The cognitive behavioral and based on mindfulness treatment were effective in cognitive emotional regulation improvement, since treatment of based on mindfulness puts emphasis on current feelings and avoidance of self-judgment, and can also be more effective than cognitive behavioral method in using adaptive strategies of cognitive emotional regulation by patients with major depression
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive, Behavioral, Mindfulness, Emotion, Depression

نویسندگان مقاله حسن باقری نیا | h bagherinia
department of education, hakim sabzevari university, iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه حکیم سبزواری،سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)

محمد یمینی | m yamini
department of psychology, islamicazad university, bojnord branch, iran
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد (Islamic azad university of bojnourd)

لیلا جوادی علمی | l javadielmi
psychotherapist, esfarayen university of technology, iran
مرکز بهداشت، درمان و مشاوره مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین، اسفراین، ایران

طیبه نورادی | t nooradi
psychotherapist, esfarayen university of technology, iran
مرکز بهداشت، درمان و مشاوره مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین، اسفراین، ایران


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-82-3&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات