این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
طب و تزکیه
، جلد ۲۷، شماره ۱، صفحات ۹-۲۲
عنوان فارسی
مقایسه وضعیت سرمایه اجتماعی از دیدگاه مدیران و کارشناسان مراکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه های علوم پزشکی کشور
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: امروز سرمایه اجتماعی، نقشی بسیار مهم تر از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمان ها و جوامع ایفا می کندو در غیاب سرمایه اجتماعی سایر سرمایه ها اثربخشی خود را از دست می دهند. مطالعه با هدف تعیین و مقایسه وضعیتسرمایه اجتماعی از دیدگاه مدیران و کارکنان مرا کز مطالعات و توسعه آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور اجرا گردید. روش بررسی: مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقایسه ای و مقطعی است .در نیمه دوم سال 1394 انجام شد، روشنمونه گیری در این پژوهش از نوع سرشماری بود. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه مبتنی بر مدل ناهاپیت و گوشال( 1998) کهسرمایه اجتماعی را در سه طبقه شناختی - رابطه ای و ساختاری بررسی می نماید. نمره گذاری مبتنی بر طیف 5 درجه ایلیکرت بوده و روایی با نظر خبرگان و پایایی با آلفای کرونباخ( 90 %) مورد تایید قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین سرمایه اجتماعی بین مدیران و کارشناسان متوسط( میانگین 08 / 0 انحراف معیار 12 / 0)،میانگین سرمایه اجتماعی مدیران اندکی بیشتر( میانگین 57 / 3 انحراف معیار 05 / 0) از میانگین سرمایه اجتماعی کارکنان( میانگین3/65 انحراف معیار 11 / 0) بود ولی آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون تفاوت آماری معن یداری( 05 / 0) بین متغیر سرمایهاجتماعی در بین کارکنان و مدیران مرا کز مطالعات و توسعه آموزش دانشگا ههای علوم پزشکی کشور نشان نداد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد تفاوت معنی داری بین هیچکدام از ابعاد سرمایه اجتماعی در بین کارکنان و مدیران مرا کز مطالعاتو توسعه آموزش دانشگاه های علوم پزشکی کشور وجود ندارد و سرمایه اجتماعی یکی از شاخص های رشد و توسعه جوامع به شمارمی آید، بنابراین باید انگیزه و فرهنگ سازی بیشتری دراین زمینه دربین مدیران و کارکنان سازمان ها صورت پذیرد و ارزش های موردقبول جامعه در هر سازمانی مشخص و معرفی گردند تا بتوان از آن برای افزایش میزان سرمایه اجتماعی بهره جست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرمایه اجتماعی، مدیران و کارشناسان، مراکز مطالعات و توسعه آموزش،
عنوان انگلیسی
A Comparative Study of Social Capital View Points of Managers and Staffs in Medical Educational Centers in Iran Medical Science Universities
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: Today, social capital has much more important role than physical and humancapital in organizations and societies. In absence of social capital, all other capitals will lose their effectiveness.This study aims to determine and compare social capital status of education development & studies centers fromthe viewpoint of managers and personnel of these centers in the Universities of Medical Sciences of the country.Methods and Materials: This descriptive – analytical study was a comparative and cross-sectional one thatwas performed since Oct. 2015 afterwards, and moreover a census sampling was applied.Research tool was questionnaire based on Nahapiet and Ghoshal Model (1998) and studied different aspects ofsocial capital in three different dimensions of cognitive, relational and structural; and it was marked according to5-point Likert scale. The validity and reliability [90%] of the questionnaire were approved by many researchers.Results: According to the present study, social capital mean between managers and personnel wasaverage"[mean:0/08 – sd:0/12 ]; social capital mean of managers was slightly more [ mean:3/57 – sd:0/05] thanthe personnel's [ mean:3/56- sd:0/11]; however, there was no significant difference between social capital of themanagers and the personnel of education development and studies centers in Universities of Medical Sciencesof the country.Conclusion: The results show that the relational capital has the most mean among social capital dimensionsbetween personnel and managers; also commitments and expectations dimensions from among other relationalcapital dimensions with emphasis on the obligation of cooperation inside the organization has the highest scoreamong the experts; and for managers under study, trust dimension out of relational capital dimensions withemphasis on mutual trust and honesty in available relations of the organization, has the highest score amongsocial capital dimensions. Moreover, it is distinguished that there is no significant difference between none ofthe social capital among managers and personnel of education development & studies centers in Universities ofMedical Sciences of the country
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ویدا رشمی |
کارشناس ارشد آموزش پزشکی دانشکده آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
محمد علی حسینی |
دانشیار گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
مینو یغمایی |
دانشیار علوم پزشکی شهید بهشتی متخصص زنان
مهتاب شریف محسنی |
کارشناس ارشد پرستاری سالمند، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
نشانی اینترنتی
http://www.tebvatazkiye.ir/article_64897_87d8afa274a80773e615ec6ea10a75db.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/148/article-148-673842.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات