این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب و تزکیه، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۱۵۹-۱۷۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش اصول اخلاقی با روش ایفای نقش در کارآموزی بر مهارتهای اخلاقی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پیشرفتهای روزافزون در حیطه مراقبتهای سلامت جنبه های اخالقی را نیز دستخوش تغییراتی کرده است به طوری‌که نگرانی های عمومی در ارتباط با چالشهای اخالقی در این حیطه درحال افزایش است. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش اصول اخالقی با روش ایفای نقش در کارآموزی بر مهارتهای اخالقی دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی فسا انجام گردید. روش بررسی: در یک مطالعه شبه تجربی 31 نفر از دانشجویان ترم 6 پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی فسا بصورت نمونه گیری آسان انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. در ابتدا 3 کارگاه آموزشی آشنایی با اصول اخالقی برای گروه آزمون برگزار گردید سپس این دانشجویان به مدت 6 هفته در کارآموزی های خود با روش ایفای نقش و با کمک سناریوهای مشخص اصول اخالقی را تمرین کردند. قبل و بعد از پایان دوره نمرههای مهارتهای اخالقی کل دانشجویان با استفاده از پرسشنامه مهارتهای اخالقی ارزیابی گردید. سطح معنی داری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد. یافته ها: در کل 9 پسر و 22 دختر در این مطالعه بودند. میانگین سنی دانشجویان 21/35 سال، با حداقل 19 سال و حدا کثر 28 سال بود. اختالف معنا داری بین مشخصات دموگرافیک (سن، معدل) و نمرات مهارت های اخالقی در حیطه های مختلف پرسشنامه بین گروه آزمون و کنترل قبل از مطالعه وجود نداشت و همسان بودن دو گروه مورد تایید قرار گرفت. بعد از مطالعه نتایج آزمون ویلکوکسون و من ویتنی در تمامی ابعاد پرسشنامه اختالف معنادار آماری را بین نمرات دانشجویان گروه آزمون و کنترل نشان داد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش اصول اخالقی با استفاده از روش ایفای نقش به مدت طوالنی و در حین کارآموزی میتواند باعث ارتقای مهارتهای اخالقی در دانشجویان پرستاری گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفه ای، کارآموزی، یادگیری، ایفای نقش،

عنوان انگلیسی The Effect of Teaching Ethical Principles through Role Playing on Nursing Students Internship Skills
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Directing attention to ethics and sublimity of students› academic and professionaldevelopment is deemed to be more and more essential in health care and students training. The aim of this studywas to investigate the effect of teaching ethical principles through role playing approach on nursing students›internship skills at Fasa University of Medical Sciences.Method and Materials: In a semi-experimental study, 31 nursing students of Fasa University of MedicalSciences, being at 6th semester, were selected and were randomly divided into two experimental and controlgroups. At first, 3 teaching workshops entitled «Familiarity with Ethical Principles» were held for the students inthe experimental group. Then, along with the help of specific scenarios, they practiced ethical principles throughrole-playing techniques in their internship courses for 6 weeks. The scores on ethical skills of all students wereassessed by using an ethical skills questionnaire.Results: The mean age of the students was 21.35 years; the youngest was 19 and the oldest was 28 years.There was no significant difference between the demographic characteristics (age, GPA) and the scores on ethicalskills of different areas in the experimental and the control groups before performing the study; homogeneity ofthe two groups was verified. After examining the results of Wilcoxon and Mann-Whitney tests in all dimensionsof the questionnaire, a significant difference was found between the scores of the students in the experimentaland control groups.Conclusion: The findings of this study showed that teaching ethical principles through role playing in the longrun and during internship can lead to promoting and internalizing ethical skills in nursing students
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Professionalism, internship, Learning, Role playing

نویسندگان مقاله راحله ثابت سروستانی |
دکتری تخصصی پرستاری، استادیار دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.

علی خانی جیحونی |
دکتری آموزش بهداشت، استادیار دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.

ژیلا فریدونی |
دکتری تخصصی پرستاری، استادیار دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران

زهرا مرادی |
کارشناسی ارشد مامایی، مربی دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران

مهدی امیرخانی |
کارشناس ارشد پرستاری، مربی دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران

شهناز کریمی |
دکتری آموزش پزشکی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.


نشانی اینترنتی http://www.tebvatazkiye.ir/article_60229_ac16b5753bfa0a2411ce1d8b4ff26b7b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/148/article-148-673855.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات