این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
طب و تزکیه
، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۱۹۷-۲۱۲
عنوان فارسی
تحلیل عاملی تأییدی راهکارهای تأثیرگذار در بین المللی سازی برنامه های درسی علوم پزشکی:دیدگاه اعضای هیئت علمی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: امروزه بین المللی سازی برنامه های درسی دانشگاهی به یکی از اهداف راهبردی دانشگاههای معتبر بدلشده است و در این زمینه تلاش های گسترده ای در سطح جهانی صورت گرفته است. با توجه به این شرایط هدف اصلی اینپژوهش، تحلیل عاملی تأییدی راهکارهای تأثیرگذار در بین المللی سازی برنامه های درسی علوم پزشکی از دیدگاه اعضایهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.رو ش بررسی: این پژوهش به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمیدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که با استفاده از فرمول ل هوی و لم یشو 132 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخابشده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت بوده که در هفت حیطه طراحی شدهاست. روایی پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 891 / 0به دست آمد و داده هایجمع آوری شده به وسیله نر م افزار SPSS24 و نر م افزار Smart-PLS3 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافته ها: نتایج تحلیل عاملی حکایت از آن داشت که نشانگرها از دقت لازم برای اندازه گیری راهکارهای مربوط بهخود برخوردار هستند و هفت متغیر محتوایی/آموزشی، انگیزشی/انسانی، ساختاری/دانشگاهی، اطلاع رسانی/ارتباطی،فرهنگی/اجتماعی، سیاسی/دیپلماتیک و تجهیزاتی/تکنولوژیک در سطح 05 / 0 می توانند به عنوان راهکارهای زیربناییبین المللی سازی برنامه های درسی حوزه پزشکی به کاررفته و آن را پیش بینی نمایند.نتیجه گیری: به نظر م یرسد که به ترتیب راهکارهای سیاسی/دیپلماتیک، ساختاری/دانشگاهی، فرهنگی/اجتماعی،اطلاع رسانی/ارتباطی، محتوایی/آموزشی، انگیزشی/انسانی و راهکارهای تجهیزاتی/تکنولوژیک در بین المللی سازیبرنامه های درسی حوزه پزشکی اثرگذار هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بین المللی سازی، برنامه های درسی، علوم پزشکی،
عنوان انگلیسی
A Confirmatory Factor Analysis of Effective Solutions for Internationalization of Medical Sciences Curriculum: Faculty’s Viewpoint
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Today, internationalizing the academic curricula has become one of the strategicpurposes of academic curricula for high-ranked universities; in this context, wide attempts are done across theworld. So, the purpose of this study is to investigate effective ways in internationalizing the medical science'scurricula from the faculty's viewpoint at Shahid Beheshti University.Methods and Materials: This study carried out in a descriptive and cross-sectional method. The statisticalpopulation included faculty members at medical college at Shahid Beheshti University, 132 members wereselected as the research sample by using levy and lemeshow formula. The research instrument was a developedby the researcher using the 5 parts Likert Scale which is designed in eight areas. Its validity was determinedusing content validity and, and its reliability was 0/891 Using Cronbach's alpha coefficients, the collected dataanalyzed by SPSS24 and Smart-PLS3 soft wares.Results: the results of factor analysis suggests that the markers have required precision for measuring theirown solutions and seven variable include content/ educational, motivational/humanistic, structural/academic,information/communication, cultural/social, political/diplomatic and equipment/technologic can be used at 0/05level as infrastructure solutions for internationalization of curriculum in the domain of medicine and anticipate it.Conclusion: It seems that the solutions include the political/diplomatic, structural/academic, cultural/social,information/communications, content/ educational, motivational/humanistic and equipment/technology areeffective in internationalization of curriculum in domain of medicine.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Internationalization, Curricula, Domain of Medicine
نویسندگان مقاله
حامد زمانی منش |
دانشگاه شهید رجایی
نشانی اینترنتی
http://www.tebvatazkiye.ir/article_60247_4ee334a34c196a68c9857070b1bf7086.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/148/article-148-673858.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات