این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب و تزکیه، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۲۱۹-۲۲۷

عنوان فارسی طراحی و اجرای روش یادگیری تلفیقی در آموزش پرستاری:تلفیق رو شهای یادگیری مبتنی بر حل مسئله و ایفای نقش در بخش عملی فرآیند آموزش به بیمار
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با توجه به پیشرفت روزافزون علم در رشته پرستاری و با توجه به این که رشته پرستاری ترکیبی از علومنظری و بالینی به صورت توأم می باشد نیاز به استفاده از رو شهای نوین آموزشی در این رشته احساس می شود. هدف ازانجام این مطالعه نیز طراحی و اجرای روش آموزش تلفیقی و تاثیر آن بر یادگیری و رضایتمندی دانشجویان پرستاری بود.روش بررسی: این مطالعه شبه تجربی با طراحی قبل و بعد بر روی 50 نفر از دانشجویان ترم اول پرستاری دانشگاهعلوم پزشکی جهرم که در سال تحصیلی 96 - 1395 واحد درسی فرایند آموزش به بیمار را انتخاب کرده بودند انجام شد.روش آموزش تلفیقی در شش مرحله به اجرا در آمد. قبل از اجرای رو شهای آموزشی از دانشجویان پیش آزمون گرفته شد،سپس دانشجویان به 10 گروه 5 نفره تقسیم شدند. برای هر گروه یک نماینده انتخاب شد و یک گایدلاین که در آن وظایفدانشجویان در هر یک از گا مهای شش گانه با ذکر تاریخ مشخص شده بود در اختیار آنان قرار گرفت. چهار گام اول شاملاستفاده از روش حل مسئله تعدیل شده، گام پنجم آموزش به بیمار با استفاده از روش ایفای نقش و گام ششم ارزشیابیبرنامه بود. در پایان آموزش نیز دانشجویان در پس آزمون شرکت کردند و فرم پرسشنامه رضایتمندی از روش آموزش تلفیقیرا تکمیل نمودند.یافته ها: از 50 دانشجوی پرستاری شرکت کننده در مطالعه 26 نفر ( 52 %)مذکر ، 24 نفر( 48 %) مونث و میانگین سنی آنها(±4/84 21/47 )بود. نتایج مطالعه با استفاده از آزمون تی زوجی اختلاف معنی داری را بین نمرات پیش آزمون (64 / 1± 52 / 12 )و پس آزمون( 67 / 1± 09 / 14) دانشجویان نشان داد (001 / P =0 ) که این امر بیانگر موثر بودن روش آموزش تلفیقی بر یادگیریدانشجویان می باشد .طبق نتایج به دست آمده از پرسشنامه نیز آموزش تلفیقی موجب افزایش رضایتمندی دانشجویان( %93 ) شده بود. بررسی پاسخ های دانشجویان به فرم رضایتمندی از آموزش تلفیقی نشان داد روش ایفای نقش موجببرانگیختگی عاطفی دانشجویان(85 %)، نزدیک تراحساس کردن خود به صحنه نمایش و به کار گیری همه حواس آنها برایمشاهده( 87 %) شده است. علاوه بر این، روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله منجر به ارتقاء مهارت های فردی( 90 %)، ومدیریتانگیز هها (92 %) و روش یادگیری تلفیقی نیز موجب افزایش اعتماد به نفس( 95 %) و یادگیری تجربی آنان شده است(89 %) .نتیج هگیری: با توجه به نتایج مطالعه و باتوجه به اینکه روش یادگیری تلفیقی موجب افزایش یادگیری و رضایتمندیدانشجویان م یگردد م یتوان از این روش در تدریس بخش عملی فرآیند آموزش به بیمار استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Designing and implementing the integrated learning program in nursing education: The integration of problem- based learning and role playing methods in teaching the practical part of patient education
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: According to increasingly progress of science in nursing and as well as nursing isa combination of theoretical and clinical sciences simultaneously, so it is felt to use new approaches of teachingin the field of nursing. This study aimed to design and implement the integrated teaching method and evaluatestudents' learning and satisfaction.Methods and Materials: This quasi-experimental study with before-and-after design was conducted on 50 firstyear nursing students of Jahrom University of Medical Sciences who had selected the process of patient educationcourse in the academic year 2016. The integrated teaching method was done in six steps. Before the implementationof educational methods, students were pre-tested, then they were divided in 10 groups of 5 people. A representativewas elected for each group and a guideline was given to them that their tasks had marked in six steps . The firstfour steps were implemented by modified problem-solving method, fifth step was patient education by role playingmethod and sixth step was about evaluation of the program. At the end of the training, students participated in thepost-test and completed the satisfaction questionnaire of the integrated training method.Results: Of the 50 nursing students participated in this study, 26 (52%) were male, 24 (48%) were femaleand their mean age was (21.47± 4.84). The results of the study using paired sample t-test indicated a significantdifference between the pre-test (12.52 ± 1.64) and the post-test (14.09 ± 1.67) scores of the students (P = 0.001).It shows the effectiveness of the integrated teaching method on students learning. According to the results of thesatisfaction questionnaire, integrated teaching method leads to high satisfaction of students (93%). Also, studentresponses to the satisfaction questionnaire indicated that the role playing method increased their emotionalarousal (85%), and they felt themselves more closely to the show scene, and used all their senses to observe(87%). In addition, the problem-based learning method leads to the improvement of their individual skills (90%),and the management of motivations (92%), and the integrated teaching method, resulted to high self-esteem(95%) and empirical learning (89%).Conclusion: According to the results of this study integrated learning program increased students' satisfactionand this method can be used in teaching the process of patient education course
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سارا شهسواری اصفهانی |
دانشگاه علوم پزشکی جهرم


نشانی اینترنتی http://www.tebvatazkiye.ir/article_60250_2f84f68a5de2a6d214039f24d57fef81.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/148/article-148-673860.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات