این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
طب و تزکیه
، جلد ۲۶، شماره ۲، صفحات ۱۰۵-۱۱۴
عنوان فارسی
بررسی وضعیت آموزش سونوگرافی در برنامه های آموزشی رشته تخصصی زنان وزایمان در دانشگاههای علوم پزشکی تربیت کننده دستیار از دیدگاه دستیاران این رشته و اساتید
چکیده فارسی مقاله
زمینه تحقیق :باپیشرفت علم پزشکی نیاز به روش های تشخیصی روزبروز بیشتر احساس می شود، سونوگرافی نیز به عنوان یکی از این روشها کاربرد وسیعی در امور تشخیصی ودرمانی دارد، باتوجه به اهمیت سونوگرافی دقیق در تشخیص به موقع بیماریهای مادر وجنین ودردسترسنبودن متخصصین رادیولوژی درتمامی نقاط کشوردر حال حاضر،آموزش سونوگرافی به متخصصین زنان وزایمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.ازآنجائیکه مطابق با برنامه آموزشی رشته تخصصی زنان وزایمان ،آموزش سونوگرافی یکی ازمهارتهای ضروری دردوره دستیاری می باشد وبیش از 5 سال از تصویب برنامه آموزشی رشته تخصصی زنان وزایمان گذشته است ،این پژوهش به منظور تعیین وضعیت آموزش سونوگرافی در برنامه های آموزشی رشته تخصصی زنان وزایمان در دانشگاههای علوم پزشکی تربیت کننده دستیار از دیدگاه دستیاران این رشته واساتید انجام گردید تا نتایج آن دراختیار دبیر خانه شورای آموزش پزشکی وتخصصی قرارگرفته ودربازنگری برنامه آموزشی فوق الذکر لحاظ گردد . هدف : تعیین وضعیت آموزش سونوگرافی در برنامه های آموزشی رشته تخصصی زنان وزایمان در دانشگاههای علوم پزشکی تربیت کننده دستیار از دیدگاه دستیاران این رشته و اساتید روش مطالعه : مطالعه ترکیبی شامل بخشکمی(مطالعه مقطعی توصیفی)وبخش کیفی به روش تحلیل محتوی(content analysis (می باشد. 310 نفرازدستیاران سالهای آخررشته زنان وزایمان در سال 1394 مورد مطالعه قرارگرفتند. جمع آوری اطلاعات درنرم افزاروسپس تحلیل توصیفی داده ها انجام گردیدوبراساس نتایج مطالعه توصیفی ،سوالات مصاحبه کیفی دستیاران در رشته زنان وزایمان واساتید در رشته زنان وزایمان ورادیولوژی تدوین شد ومصاحبه ها پیاده سازی ،طبقه بندی وتحلیل دیتای کیفی انجام گردید. نتایج : تقریبا حدود 75 درصددستیاران پاسخ دهنده بیان داشتند که در طول دوره دستیاری به طور مستقل سونوگرافی انجام داده اند وهمچنین 75% دستیاران مذکور ،آموزش سونوگرافی را از اساتید زنان فراگرفته اند. صاحب نظران رشته زنان وزایمان معتقدند عدم آموزش سونوگرافی در برخی دانشگاهها به علت عدم آموزش اساتید در آن دانشگاههاست وصاحب نظران رشته رادیولوژی نیزاظهار داشتند که در آموزش دستیاران زنان وزایمان دخیل نیستند. بحث و نتیجه گیری : باتوجه بهجمع بندی مطالعهکمیانجامشده،آموزشسونوگرافی دربرنامهآموزشی رشته تخصصی زنان وزایماندراکثر دانشگاههای علوم پزشکی تربیت کننده دستیار از نظر دستیاران این رشته مطابق با برنامه آموزشی مصوب اجرا می گرددو نتایج مطالعه کیفی انجام شده نیزاین مسئله راتاییدمی نماید.بدین لحاظ به نظراکثریت دستیاران واساتیدآموزش سونوگرافی درطول دورهدستیاری مطلوبمی باشدوگروه آموزشی مربوطه می بایست برای انجام ارائه خدمت سونوگرافی باکیفیت مطلوب تر،با اهمیت دادن به آموزش این مهارت،ارتقای توانمندی اساتید و برگزاری دوره های کوتاه مدت برای متخصصین فعلی مشغول به کاررا،دردستورکارخودقراردهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
ultrasonography - Gynecology and Obstetrics resident â education competency-Residency training
چکیده انگلیسی مقاله
ABSTRACT Background And Objective: Progress in medical science demands a lot of diagnostic methods; ultrasound as one of these methods is widely used in the diagnosis and treatment & is a critical diagnosis imaging tool in Obstetrics & gynecology .On the other hand, radiologists already are not available in all parts of the country .Therefore, ultrasonography training in Obstetrics & gynecology is of particular importance. In the Ob/Gyn curriculum , ultrasound training is one of skills taught during the period of residency and more than 5 years ago Ob/Gyn curriculum was approved. The objective of this study is to determine the current status of ultrasound education in Gynecology and Obstetrics curriculum according to the view of residents & faculty so that the Ministry of Health & Medical Education use this data to review Gynecology and Obstetrics curriculum . Methods: The combination of Quantitative Study (cross-sectional study) & Qualitative Study (content analysis) . 310 Ob/Gyn Residents who were near the end of their training were eligible to participate during the years 2015 to 2016. A letter of request and questionnaire was sent and data were collected . Interview questions was determined and Interview with Ob/Gyn Residents , Ob/Gyn, radiologist faculty were performed. Result: 310 Ob/Gyn Residents completed the questionnaire . About %75 of them stated that during the period of residency they performed independent ultrasound and training was conducted by Ob/Gyn faculty . Ob/Gyn faculty believe the lack of Ultrasound education in some universities is due to the lack of skilled teacher to train residents .On the other hand radiologist faculty stated that they are not involved in the Gynecology and Obstetric teaching Discussion and conclusion: Ultrasonography training is performed in most universities for Ob/Gyn Residents & according to their view and the faculty view it is needed. Department of Ob/Gyn should provide better quality ultrasound training since ultrasound learning is essential for this speciality, Improving the ability of faculty and short-term courses for current specialists who are not skilled enough is rather important..
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ریحانه بنازادگان |
آبتین حیدرزاده |
سلیمان احمدی |
علی صفوی نایینی |
مهرداد حق ازلی |
مریم السادات مصطفوی |
نیره اسلامی |
نوشین آگاهی |
نشانی اینترنتی
http://www.tebvatazkiye.ir/article_58007_8ef4ce201cff9591bcb179fa1ce016be.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/148/article-148-673866.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات