این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
طب و تزکیه
، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۰
عنوان فارسی
بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران؛ چارچوب مفهومی تدوین
چکیده فارسی مقاله
زمینه: در کنار دستاوردهای بزرگ کشور در عرصه آموزش عالی سلامت، این نظام در طول سالهای گذشته با چالشهایی نیز مواجه میباشد. به منظور کاهش اثر چالشهای موجود و برنامهریزی برای تحقق سیاستها و راهبردهای کلان ملی در عرصه آموزش، بستههای تحول و نوآوری نظام آموزش عالی سلامت ایران تدوین گردید. روش اجرا: تدوین برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در سه گام زیر صورت گرفت: خلاصه سازی اسناد بالادستی نظام در حوزه آموزش، تدوین برنامه جامع آموزش عالی سلامت، و تدوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی. در کلیه مراحل این فرایند برای جمعآوری دادهها از روش پانل خبرگان در سطح ماکرو استفاده شد. یافته ها: در مجموع 12 سیاست و جهت گیری کلی در برنامه جامع آموزش عالی سلامت تدوین شد. راهبردهای کلان آموزش عالی حوزه سلامت برای هر سیاست (68 راهبرد) و همچنین ترجمان این سیاستها در برنامه تحول نظام سلامت تدوین شد. به منظور اجرایی سازی سیاستهای کلی نیز، 11 بسته تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشگی ب همراه یک برنامه پایش مستند گردید. بحث: مهمترین نقاط قوت روش تدوین برنامه تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی توجه ویژه به اسناد بالادستی حوزه سلامت ایران، ارتباط متقابل میان سیاستها و جهتگیریهای کلی برنامه جامع و بستههای عملیاتی و تدوین ترجمان سیاستهای دوازدهگانه در برنامه تحول نظام سلامت میباشد. بدیهی است تدوین بستههای عملیاتی پایان کار نیست و تحقق اهداف و سیاستهای کلان از طریق پیادهسازی بستهها، در گرو ترجمان بستههای عملیاتی در قالب پروژهها و اقدامات روشن است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، پزشکی، تحول، نوآوری،
عنوان انگلیسی
packages for reform and innovation in medical education in Islamic Republic of Iran; a conceptual framework
چکیده انگلیسی مقاله
Background: In spite of notable achievements, medical education in Iran has faced some challenges during last years. Looking at these challenges and in line with upstream national policies in higher education, the packages for reform and innovation in medical education was designed by ministry of health and medical education. Method: the national plan was drafted in three step: summarizing the national upstream documents in health care, writing comprehensive plan for higher health education, designing packages for reform and innovation in medical education. Authors were used expert panel method for data gathering in macro level. Results: twelve policies, 68 strategies and their translation in health system were adopted in comprehensive plan for higher health education. Eleven practical packages were also developed in order to implementation of these policies as packages for reform and innovation in medical education. Conclusion: Special attention to national upstream documents, cross relation between main policies, practical packages and translation of policies in health system are the main strength of this method. Of course, designing practical packages is not enough and achieving its main goals depends on implementation of policies by designing and running action plans and clear projects.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
education, Medical, reform, innovation
نویسندگان مقاله
عطاءاله پورعباسی |
دبیر کمیته تحقیق و توسعه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
علی اکبر حق دوست |
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان
حمید اکبری |
دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
زهرا خیری |
دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکزی
رضا دهنویه |
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان
سمیه نوری حکمت |
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان
سیدحامد رحیمی |
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان
باقر لاریجانی |
دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
نشانی اینترنتی
http://www.tebvatazkiye.ir/article_52322_bdc45674c8deedb848191db082a6300d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/148/article-148-673874.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات