این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب و تزکیه، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۵۹-۷۰

عنوان فارسی رتبه بندی گروه‌های تخصصی در دانشکده‌های دندانپزشکی کشور
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف : بهبود کیفیت ارائه خدمات آموزشی به عنوان یکی از الویت های نظام آموزش عالی محسوب می شود.به همین منظور رتبه بندی دانشکده های دندانپزشکی واجد دوره های تخصصی  جهت مقایسه وضعیت علمی و  شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها با یکدیگر انجام شده است. هدف از این مطالعه طراحی الگوی جدید رتبه بندی بر حسب امتیازات ترازشده عملکرد فعالیتهای آموزشی ٬ پژوهشی  ٬ وضعیت تجهیزات و امکانات بوده است. روش بررسی:  با تشکیل یک کمیته تخصصی و با استفاده از روش های بارش افکار رتبه بندی طراحی شد. از هر انجمن تخصصی دندانپزشکی نماینده ای معرفی شد تا ضمن بازدید از هر دانشکده  با تکمیل پرسشنامه هایی در زمینه بررسی وضعیت آموزشی ٬پژوهشی ٬تجهیزات و امکانات تخصصی ٬ اطلاعات لازم را جمع آوری نمایند.  پس از جمع آوری اطلاعات  امتیاز هر دانشکده در هر معیار محاسبه گردید.برای آنالیز نهایی نیز از یک نرم افزار کامپیوتری که به همین منظور طراحی شده بود استفاده شد. یافته ها:  با تعیین وزن معیار در قالب نمودار شاخه درختی با فرآیند تحلیل سلسله مراتبی٬ حیطه های مورد نظر در دانشکده های دندانپزشکی  بررسی و مقایسه شدند که رتبه  دانشکده  واجد دوره تخصصی تعیین گردید. نتیجه گیری: با انجام این طرح نقاط قوت و ضعف وضعیت آموزشی ٬پژوهشی ٬تجهیزات و امکانات در رشته های تخصصی دندانپزشکی مشخص شد و به عنوان الگویی عملی برای اصلاح و ارتقای کمی و کیفی، منتشر گردید و در اختیار مسئولین قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رتبه بندی، شاخصهای آموزشی، دانشکده دندانپزشکی،

عنوان انگلیسی Ranking of Iranian Dental Schools with Postgraduate Courses
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Improving educational quality is considered as one of the priorities of higher educational system. From this point of view, ranking of dental schools with postgraduate courses was done to evaluate and compare scientific level and Strengths and weaknesses of these centres.The purpose of this study was to evaluate and design a new pattern of ranking of dental schools according to the level of their education, research and equipment. Methods: An expertise committee was formed and ranking design was performed with brainstorming method. A representative was chosen from each specialist's organization for observation of dental schools and completing the questionnaires related to educational, research and equipment's status. Data were collected and scores were calculated in each index. For the final analysis of the data, a specialized-designed software for ranking purpose was used. Results: According to Analytical Hierarchy process the considered indices in dental schools were assessed and compared. 395 criterions were determined and the tree diagram was created and 16 dental schools with postgraduate course were ranked. Conclusion: Strengths and weaknesses of education, research and equipment were determined in postgraduate courses in each dental school and were delivered to the university rectors as a practical pattern for improving quality and quantity of education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ranking, Educational Indices, Dental School

نویسندگان مقاله معصومه مهدی پور |
وزارت بهداشت و آموزش پزشکی

سعید عسگری |
وزارت بهداشت و آموزش پزشکی

شهرام یزدانی |
وزارت بهداشت و آموزش پزشکی

مریم صفرنواده |
وزارت بهداشت و آموزش پزشکی


نشانی اینترنتی http://www.tebvatazkiye.ir/article_52324_132a246927d166efc1e2e5b97b0029bc.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/148/article-148-673876.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات