این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
طب و تزکیه
، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۲۱-۳۴
عنوان فارسی
رابطه بین انگیزه پیشرفت و رضایت تحصیلی دانشجویان سال آخر پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله
چکیده: زمینه: رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی از رشته های موثر درمانی هستند و توجه به تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در این رشته ها برای ارایه خدمات بهداشتی، درمانی در جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف: این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین انگیزه پیشرفت و رضایت تحصیلی دانشجویان سال آخر پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی صورت گرفت. روش ها: مطالعه حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی و مقایسه ای بود که جامعه آن را دانشجویان پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل می دادند. نمونه آماری شامل 361 نفر از دانشجویان رشته های مذکور بود که به روش تصادفی و در دسترس انتخاب شدند. جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه رضایت تحصیلی استفاده گردید. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیقبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد 5/58 درصد دانشجویان مورد مطالعه زن و بقیه مرد بودند. بین سن و میزان رضایت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی ارتباط معنی دار وجود دارد (05/0p < )، لیکن بین سایر متغیرهای جمعیت شناختی و رضایت تحصیلی رابطه معنی داری وجود ندارد (05/0p>). همچنین، بین میانگین نمرات انگیزه پیشرفت و رضایت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت معنی دار وجود داشت (398/0R =، 001/0 >P < /span>). همین طور، بین رضایت تحصیلی دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی تفاوت معنی دار (05/0P
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The relationship between achievement and satisfaction of students of final year medical, dental and pharmacyTehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
abstract: Background and Objective : field medical, dental and pharmaceutical treatments are effective in the field according to the manpower training requirements in this field to provide health services in the community is of utmost importance.This study aimed to determine the relationship between achievement and satisfaction of students of final year medical, dental and pharmacy took. Methods: This descriptive - correlational analysis of the medical student population, Dentistry and Pharmacy, Tehran University of Medical Sciences were. The sample consisted of 361 students who were selected at random. Student satisfaction questionnaire was used for data collection. Data using Pearson and Spearman correlation coefficients, analysis of variance and Tukey's test were analyzed. Results: Results showed that % 58.5 of students were female and the rest male. Between age and satisfaction with medical students, there is a significant correlation (p < 0.05), but the other demographic variables and student satisfaction, there is no significant relationship (p>0.05). Also, the mean scores of students' achievement and satisfaction that there was a significant positive correlation (p < 0.001,R=0.398). Similarly, significant differences between medical and dental students' satisfaction (p < 0.05) and the incentive rate of progression of dental and pharmacy students, there was also a significant difference (p < 0.05). Between students' academic motivation and satisfaction, there was no difference according to gender and field of study. Students study in the field of dentistry, motivation and satisfaction than did other disciplines such as medicine and pharmacy. Conclusions: These results indicate that the majority of medical, dental and pharmaceutical their field of interest. As an important factor in education, having the satisfaction and motivation. Recommended considering these two variables in educational planning should be a top priority.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمید آتشکار |
وزارت بهداشت
نشانی اینترنتی
http://www.tebvatazkiye.ir/article_52263_66b82baa8d420c3f0e7c4a6d59347f4f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/148/article-148-673925.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات