این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب و تزکیه، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۵۷-۶۶

عنوان فارسی میزان رضایت بیماران از نحوه ارتباط کارکنان بیمارستان با آنها؛ مطالعه موردی بیمارستان سینا
چکیده فارسی مقاله مقدمه: قدرت برقراری ارتباط با بیمـار یکی از ضروریات حرفه پرستاری و پزشکی بوده که به استناد آن مشکلات بیماران تعیین و به استنـاد آن برنامـه ریزی مراقبتـی درمانـی تنظیـم می گردد . مدیریت ارتباط با بیمار یک نگرش همراه با تغییر استراتژیک فرایندی سازمانی و تکنیکی است که به واسطه آن یک سازمان درمانی می کوشد کسب و کارش را حول رفتار رضایت بیماران به صورت بهتری مدیریت کند. مواد و روش ها : این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی است که به روش مقطعی انجام شده است. جامعه مورد پژوهش شامل بیماران در حال ترخیص در بیمارستان های آموزشی- درمانی با دوره بستری 15 روزه بوده است که به هنگام ترخیص مورد مصاحبه و پرسشگری قرار گرفته اند.حجم نمونه با استفاده از روابط نمونه گیری تصادفی 100 بیمار انتخاب شد. یافته ها: روش گرد آوری داده ها استفاده از پرسشنامه معتبر بوده که توسط اساتید مدیریت مورد تائید قرار گرفت ، که با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روش Test-Retest پایایی پرسشنامه به اندازه82% محاسبه شد. برای تعیین رابطه بین هر متغیر و وضعیت رضایت بیماران از تست های آماری فیشر و آزمون t استفاده شد.رضایت بیماران از خدمات بیمارستانی شامل خدمات پزشکی، پرستاری ، پاراکلینیک ،محیط و خدمات بخش ها و ترخیص در حالت کلی به ترتیب کاملاًً راضی، راضی ، تاحدی راضی ، ناراضی و کاملاً ناراضی به میزان 2 /13 ، 45 ، 1/20 ، 6/7 و 8/2 بوده است.همچنین مشاهده گردیدکه رابطه آماری معنا داری بین سن بیماران و میزان رضایت آنان از خدمات پرسنل پرستاری (012/0 p=) و پرسنل محیط و خدمات بخش ها (009/0p=) وجود دارد. نتیجه گیری: به منظور افزایش میزان رضایت بیماران از خدمات بیمارستانی ، لازم است که خدمات بیمارستانی را بهبود و ارتقا داد. همچنین استفاده از مدلی بر پایه مدیریت ارتباط با بیماران به منظور افزایش میزان رضایت بیماران در بیمارستان های آموزشی ضروری به نظر می آید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیمارستان، مدیریت ارتباط با بیماران، رضایت بیماران،

عنوان انگلیسی Patients’ Satisfaction from Hospital staff Communication: a Case Study in Sina Hospital
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims :Communication with patients has a vital role in nursing and medical profession that health care planning is deponding on it. Patieint relationship management is an approach with a view of organizational and strategic change process which an organization attempt to achive patients satisfaction. Materials & Methods: In this analytical-descriptive cross-sectional study a sample of 100 patients were selected through simple random method that consisted of the patients being discharged from a teaching hospital during a 15-day period. The patients were interviewed at discharge time. Results : The data were gathered using a valid questionnaire which was approved by the experts in this field. The reliability of the questionnaire was determined to be 82% using the method test-retest and Cronbach’s alpha test. To determine the association between each variable and satisfaction status Fisher test and T test analyses were carried out .patients’ satisfaction with hospital services concerning medical, nursing, paraclinical and discharge services, selection and Patients’ general satisfaction with hospital services were in general, 13.2, 45, 20.1, 7.6 and 2.8% were quiet satisfied, satisfied, rather satisfied and quiet dissatisfied respectively. The results showed that there was a significant statistical relation between the age of the patients and the degree of their satisfaction with the nursing staff treatment (p = 0.012) and that of service staff (p = 0.009). Conclusion: In order to increase patient satisfaction with hospital services, should improve hospital services.Also, using a model based on patient relationship management, in order to increase patient satisfaction seems to be essential in hospitals
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرشته فرزیان پور |
علوم پزشکی تهران

لیلا گودرزی |
وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی


نشانی اینترنتی http://www.tebvatazkiye.ir/article_52265_b41a2afb3a73f71675cfe1fd92d3f9b5.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/148/article-148-673927.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات