این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۱۹، شماره ۹، صفحات ۷۸۸-۷۹۶

عنوان فارسی ساخت و ارزیابی پرسشنامه اخلاق در حرفه پرستاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ترویج اصول عملکرد حرفه‌ای از طریق آموزش مبانی اخلاقی یکی از بهترین روش‌های تقویت اعتماد مردم به پرستاران است. هدف این مطالعه، طراحی ابزاری برای سنجش میزان آگاهی پرستاران از اخلاق حرفه‌ای در پرستاری بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی‌ـ‌ تحلیلی، برای طراحی پرسشنامه آگاهی از اخلاق حرفه‌ای در پرستاری، فهرست اولیه‌ای از 21 سؤال تهیه شد. برای بررسی روایی پرسشنامه مذکور به ترتیب از روایی صوری و محتوایی و برای پایایی نیز از آزمون پیرسون و کودر ریچاردسون استفاده شد. داده‌ها با آزمون آماری پیرسون و کودر ریچاردسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که 21 سؤال فهرست اولیه روایی محتوایی بالایی داشتند و هیچ کدام رد نشدند. شاخص روایی محتوایی پرسشنامه مقدار 90/0 درصد محاسبه شد. نتایج نهایی نشان داد که پرسشنامه نهایی با مقدار آلفای کرونباخ 65/0 پایا می‌باشد. نتیجه‌گیری: برای سنجش اخلاق حرفه ای در پرستاری باید از یک پرسشنامه قابل اعتماد استفاده نمود. پرسشنامه طراحی شده در این مطالعه می‌تواند ابزار مناسبی برای سنجش اخلاق حرفه‌ای در پرستاری باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، روایی، پایایی، اخلاق حرفه‌ای، پرستاری

عنوان انگلیسی Construction and Evaluation of Nursing Ethics Questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim: Promoting the principles of professional practice through ethical principles education is one of the paramount means to enhance public trust in nurses. The purpose of this study was to develop an instrument to measure self-awareness of ethics in nurses. Methods: In the present cross-sectional study, the initial list of 21 questions was prepared to design a genuine questionnaire of awareness of professional ethics in nursing. In order to check the the content validity and reliability, the Pearson and Kuder Richardson test was used. Data were analyzed using the SPSS software version 20. Results: The results indicated that the initial list of 21 questions had high content validity and none were rejected. Content validity of the questionnaire was calculated to be 0.90. The final results disclosed that the final questionnaire was reliable with a Cronbach's alpha of 0.65. Conclusions: To assess the professional ethics in nursing, a reliable questionnaire should be used. The questionnaire designed in the present study may be a useful tool for evaluation of ethics in nursing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فایزه جهان پور | faezeh jahanpour
department of nursing, bushehr university of medical sciences, bushehr, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)

آرش خلیلی | arash khalili
department of nursing, bushehr university of medical sciences, bushehr, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)

شهناز پولادی | shahnaz pouladi
department of nursing, bushehr university of medical sciences, bushehr, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)

محمد ذوالعدل | mohamad zoladl
2social determinant of health research center, yasuj university of medical sciences, yasuj, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)

حمید دهقانیان | hamid dehghanian
3department of sociology, university of qom, qom, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-35&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات